0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Læreruddannelsen skal revideres, mener en arbejdsgruppe bestående af sektorfolk fra skoleområdet. Her er vi på læreruddannelsen Zahle i København. Arkivfoto.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anbefalingerne er afleveret: I dag bliver sektorens råd til en ny læreruddannelse offentliggjort

Onsdag afleverede sektoren sine anbefalinger til en ny læreruddannelse til uddannelsesminister Jesper Petersen. Anbefalingerne offentliggøres torsdag.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter et års arbejde afleverede sektorens udviklingsgruppe, der skal give et bud på en ny læreruddannelse, i går sine anbefalinger til uddannelsesministeren. Anbefalingerne bliver offentliggjort torsdag.

Det skriver flere af gruppens medlemmer på Twitter, heriblandt Lærerstuderendes Landskreds’ forperson, Caroline Holdflod.

Også næstformand i Danske Professionshøjskoler Camilla Wang skriver, at gruppens arbejde er afleveret »med stolthed«.

Gruppen blev nedsat i november sidste år af daværende uddannelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen (S).

Det skete, efter at hun over for Skolemonitor havde slået fast, at der ikke var brug for endnu en »stor reform«.

Fire store reformer er det da også blevet til på 30 år. Én under VK-regeringen i 1991, én under SR-regeringen i 1997, én under VK-regeringen i 2007 og senest under SRSF-regeringen i 2012.

Gruppens anbefalinger er en opfølgning på evalueringen af læreruddannelsen fra 2018, hvis konklusion var, at det er for nemt at blive lærer.

Udviklingsgruppen har især drøftet tre overordnede temaer: Hvordan man får styrket praktik, får øget studieintensiteten og sikret bedre rekruttering og fastholdelse af de studerende, samt et stærkere vidensgrundlag. Alle tre temaer er i flere omgange blevet kritiseret af fagfolk og eksperter.

Blandt andet kaldte en rapport om uddannelsen i 2019 uddannelsen »uambitiøs.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: