0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tine Coster Joost, der er dansk- og idrætslærer i udskolingen på Fjordlandskolen i Frederikssund, er oprindeligt uddannet i forsvaret. Men nu er hun igang med en meritlæreruddannelse.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver tredje lærer i Frederikssund er ikke læreruddannet: »Vi har lærere med politi- og militærbaggrund«

Der er store forskelle på omfanget af lærermanglen på tværs af landet. Skolemonitor ser nærmere på Frederikssund og Hjørring Kommune, som udmærker sig i toppen og bunden af skalaen over ikke-læreruddannede undervisere i skolerne.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hver tredje af de undervisere, som eleverne møder i folkeskolerne i Frederikssund, er ikke uddannet lærer.

Frederikssund Kommune har med sine 32 procent indtaget den knap så prangende førsteplads som den kommune i landet med den største andel ikke-læreruddannede undervisere i folkeskolen.

Lærermanglen gør sig dog gældende i hele landet, hvor det samlet set er 16 procent af underviserne, der ikke er uddannet lærer. Det viste en kortlægning fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, i august med data frem til 2019.

Men der er store regionale forskelle i andelen af undervisere uden en læreruddannelse. Og især de sjællandske kommuner er hårdt ramt.

Derfor dykker Skolemonitor i anledning af kommunalvalget ned i de kommunale forskelle.

For hvad kan forklare, at Frederikssund Kommune ligger helt i bund i statistikken?

Og hvad har de omvendt gjort rigtigt for at tiltrække lærere i Hjørring Kommune, hvor det blot er 4 procent af underviserne i folkeskolen, der ikke har en læreruddannelse?

En anden historie bag tallene

Der er ikke én klar årsag til, at hver tredje af Frederikssund Kommunes undervisere i folkeskolen ikke er læreruddannede, vurderer skoledirektør Julie Becher, der har titlen direktør for Opvækst, Uddannelse og Kultur.

»Hvis jeg skal pege på en væsentlig strukturel årsag, så vil jeg pege på afstanden til professionsuddannelserne. Og så er der generelt relativt færre unge fra Nordsjælland, der vælger at læse til lærer. Der er desværre ikke rigtig tradition for, at man retter sig mod professionsuddannelserne. Det er en skæbne, vi deler med resten af Nordsjælland,« siger hun.

Fjordlandskolen er en af de skoler i Frederikssund, der kæmper med at tiltrække læreruddannet arbejdskraft.

Men ifølge skolens leder Klaus Bertelsen, der også er formand for den lokale skolelederforening, »gemmer der sig også en anden historie bag tallene« på de kommunale skoler.

»Min erfaring er i hvert fald, at det ikke altid er retvisende at sætte lighedstegn mellem ikke-læreruddannede og kvaliteten af undervisningen,« siger han.

På hans egen skole, der består af tre afdelinger, er der eksempelvis fastansat flere med andre uddannelsesbaggrunde, som ifølge skolelederen bringer noget andet godt til bordet.

Og så er flere af dem, der er registreret som ’ikke-læreruddannede’, igang med enten en meritlæreruddannelse eller en ordinær læreruddannelse.

»Vi har eksempelvis undervisere med politi- eller militærbaggrund, som er ved at læse til meritlærere, og som virkelig kan noget med unge mennesker i kraft af deres tidligere uddannelser,« fortæller han.

Erhvervserfaring giver robusthed

En af de lærere er 48-årige Tine Coster Joost. Hun er oprindeligt uddannet i forsvaret og gennem sit arbejdsliv har hun både været sikkerhedsvagt, massør, ansat på et ungdomsfængsel, arbejdet med psykisk syge og drevet et fitnesscenter.

Men i 2017 besluttede hun sig for at begynde på læreruddannelsen, og samtidig blev hun vikar på Fjordlandsskolen.

Allerede inden der var gået et år, blev hun fastansat som lærer på skolen og overgik til en meritlæreruddannelse.

»Jeg tror, at jeg nåede at blive tilbudt fastansættelse fire gange, før jeg sagde ja. Og jeg er glad for, at jeg ventede lidt, for jeg nåede næsten at blive færdig med mit linjefag i dansk, inden jeg blev fastansat,« fortæller hun over en kop kaffe fra lærerværelset på Fjordlandskolens største afdeling i Skibby.

Tine Coster Joost skal op til sin sidste eksamen på meritlæreruddannelsen i sommeren 2022, og indtil da tæller hun stadig med i statistikken over ikke-læreruddannede undervisere på Frederikssunds folkeskoler.

Hendes oplevelse er, at det er hendes baggrund og tidligere erfaring, der primært har formået at klæde hende på til at stå foran en klasse fuld af elever med forskellige diagnoser og vanskeligheder.

»Den robusthed og ro, der skal til, har jeg ikke fået fra læreruddannelsen, men fra mine tidligere jobs. Jeg synes, at læreruddannelsen er alt for teoretisk i forhold til den virkelighed, man kommer ud i som lærer,« siger hun.

Men omvendt vedkender hun, at læreruddannelsen i løbet af de første år gav hende den faglige og didaktiske ballast, som er nødvendig for, at hun bedst muligt kan varetaget sit job som klasselærer, dansklærer og idrætslærer i udskolingen samt LKT-lærer (læring, kontakt og trivselslærer).

Merituddannelser og praktikskoler

Netop muligheden for at videreuddanne nogle af de allerede ansatte undervisere gennem en meritlæreruddannelse, er en af de løsninger som Frederikssund Kommune har sat i værk for at øge andelen af læreruddannede undervisere.

Byrådet har nemlig i den seneste budgetaftale afsat mere end en million kroner om året til en rekrutterings- og fastholdelsesindsats, fortæller skoledirektør Julie Becher.

»Det kan blandt andet give mulighed for, at nogle af de ikke-uddannede undervisere, som vi har ansat, kan tage en to-årig merituddannelse. Vi kan betale for selve uddannelsen og sikre vikardækning, når de er afsted på uddannelsen,« siger hun.

Derudover har kommunen indgået en arbejdstidsaftale med den lokale lærerforening, der sikrer mulighed for en mentor og nedsat timetal til nyuddannede lærere.

Og så er Frederikssund gået ind i samarbejdet med Københavns Professionshøjskole og de øvrige kommuner i Nordsjælland om den kommende læreruddannelse i Hillerød.

Forhåbningen er, at den nye læreruddannelse kommer til at sikre flere uddannede lærere til hele Nordsjælland, hvor problemet med lærermangel generelt er stort.

Og ifølge skoleleder Klaus Bertelsen er håbet også, at den kommende læreruddannelse kan give mulighed for at få flere lærerstuderende ud i praktik på skolerne i Frederikssund.

»Vi er flere skoler i kommunen, der arbejder på at blive praktikskoler. For min egen erfaring er, at hvis man får praktikanter ud, så kommer de ofte igen. Men som det er nu, ligger vi rigtig langt væk fra, hvor de lærerstuderende bliver uddannet, og det gør det svært,« siger han.

Hjørring har både uddannelse og infrastruktur

Hvis man leder efter løsninger og inspiration, funkler Hjørring Kommune i den gode ende af skalaen med blot fire procent af underviserne i folkeskolen, der ikke har en læreruddannelse.

Ifølge skolechef Kari Rune Jakobsen er det blandt andet en kombination af gode rekrutteringsmuligheder fra læreruddannelserne i Hjørring og Aalborg samt en god infrastruktur, som gør det muligt at tiltrække lærere fra Aalborg, der har hjulpet kommunen godt på vej mod ambitionen om kun at ansætte læreruddannede lærere.

»Vi er så heldige at være en uddannelsesby. Det betyder, at vi har gode muligheder for at have en tæt kobling med læreruddannelsen. Både i forhold til praktik, men også ved at de studerende kommer ud at observere på skolerne eller underviser i kortere forløb, mens de studerer,« siger skolechefen.

På læreruddannelsen i Hjørring var det dog kun 28 af de 160 pladser, der blev besat i 2021. Og derfor er der ingen grund til at hvile på laurbærrene, understreger Kari Rune Jakobsen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage