0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Carsten Andreasen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Carsten Andreasen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Kortere skoledage betyder flere timer i SFO for de yngste. Det kræver ekstra ressourcer, siger BUPL.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Pædagoger advarer: Regningen for Esbjerg-skolers frihed må ikke læsses over på SFO'erne

Kortere skoledage vil betyde længere åbningstider i fritidsordningen. Derfor skal der følge penge med, siger BUPL i Sydjylland. Udvalgsformand er enig, men kalder det skolens ansvar.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Skolerne i Esbjerg vil bruge kommunens frihedsforsøg til at gøre skoledagen kortere.

Men når skoledagen bliver kortere, bliver dagen alt andet lige også længere i skolernes fritidsordning, og derfor advarer pædagogernes fagforening BUPL nu imod, at man tørrer regningen af på SFO’erne.

»Vi er bekymrede for, at der ikke sker en fuldt ud kompensation for den længere åbningstid i SFO’en,« siger Michael Juul Thorup, som er faglig sekretær i BUPL, Sydjylland.

Esbjerg-skolernes ønske om kortere skoledage vil i de fleste tilfælde betyde, at SFO’erne skal være åbne en halv time længere hver dag.

Og selvom en halv time måske ikke lyder af meget, skal det ses i lyset af de arbejdsvilkår, som fritidsordningerne i forvejen har, påpeger han.

»Når man i forvejen er underbemandet og ikke har en særlig god normering i SFO’erne, betyder det meget. Og så er det princippet i, at SFO’erne ikke skal finansiere skoleforsøget,« siger Michael Juul Thorup.

Det er i min optik at smøre leverpostejen tyndere

Esbjerg-skolernes ønske om kortere skoledage er i denne uge blevet behandlet i kommunens Børn og Familieudvalg og Kultur og Fritidsudvalg.

Alle kommunens otte distriktskoler har ansøgt om muligheden for at forkorte skoledagen for eleverne, og syv af skolerne er blevet godkendt af udvalgene.

I alle syv tilfælde har udvalgene dog godkendt under forudsætning af, at de kortere skoledage ikke »må forringe normeringen i fritidsdelen.«

Men den bemærkning er ikke forsikring nok for BUPL.

»I princippet burde det være nok, men min bekymring går på, om skolerne overfører økonomi, som fuldt ud dækker den længere åbningstid. Hvis ikke det sker, mener jeg ikke, at skolerne kan garantere den samme kvalitet,« siger Michael Juul Thorup.

Syv skoler og syv løsninger

Frihedsforsøget i Esbjerg betyder, at skolerne frisættes fra kommunale og statslige krav de kommende tre år. Men folkeskolerne skal fortsat stå mål med, hvad der almindeligvis forventes af en folkeskole.

Skolerne skal altså forsat kunne leve op til Fælles Mål inden for rammerne af de kortere skoledage, og samtidig må SFO’erne ikke belastes yderligere.

Kunsten er med andre ord at skræve over de to hensyn, uden at bukserne revner, og det har Esbjerg-skolerne forskellige bud på – med svingende succes, mener BUPL.

Det er jo et frihedsforsøg, og vi vil ikke overvåge skolerne

Fortunaskolen skriver eksempelvis, at de vil »omprioritere ressourcerne internt i SFO’en«. Og det er ikke en løsning, som Michael Juul Thorup finder særligt betryggende.

»Det er i min optik at smøre leverpostejen tyndere. Jeg har en forventning om, at lederne allerede nu har prioriteret ressourcerne på bedst mulig måde, så pædagogerne er fordelt efter spidsbelastning,« siger han.

Signaturskolen skriver, at det fremover skal være lærerne i 0. klasse, som åbner SFO’en om morgenen. På den måde undgår pædagoger delt tjeneste og ekstra arbejdstid ved kun at møde ind om eftermiddagen.

Michael Juul Thorup kan dog heller ikke se, at den løsning fungerer, uden at der vil ske en forringelse.

»For det første behøver det ikke give delt tjeneste, da jeg fortsat regner med, at pædagogerne også har en stor rolle ind i skoledelen, og derfor også skal have timer der. For det andet vil det betyde en forringelse af normeringen, da timelønnen for lærerne er højere end for pædagogerne, hvorfor der vil være økonomi til færre personaletimer,« siger han.

Endeligt leverer Darum Børneby derimod en løsning, som kunne give god mening for BUPL.

Skolen skriver, at ressourcerne til at øge åbningstiden i fritidstilbud skal findes ved at en del af pædagogtimerne, der tidligere blev anvendt til understøttende undervisning, fremadrettet anvendes i SFO’en i stedet.

»Det er den gode løsning. I praksis er det den økonomi, de sparer ved ikke at have så lange åbningstider,« siger Michael Juul Thorup.

BUPL-sekretæren ærgrer sig over situationen og tror, at det kunne have været undgået med mere klare krav fra kommunalbestyrelsen.

»Det ærgrer mig, at det kan ende med at blive en diskussion ude på skolerne mellem faggrupperne. Det kunne undgås, hvis det politisk havde været mere tydeligt, at kronebeløbet per barn skulle være hævet svarende til længere åbningstid,« siger Michael Juul Thorup.

Udvalgsformand er enig

Formand for Børn og Familieudvalget Diana Mose Olsen (SF) forstår godt bekymringen fra BUPL og synes, det er godt, at de hejser flaget.

Men i sidste ende er det dog skolernes ansvar at sikre, at pengene følger med. I Esbjerg Kommune har politikerne nemlig været meget eksplicitte om, at det ikke må forringe normeringen eller kvaliteten i SFO’erne, siger hun.

»Det er jo et frihedsforsøg, og vi vil ikke overvåge skolerne, men vi sender nogle meget klare politiske signaler. Det kan vi ikke sige mere tydeligt. Alternativet er, at vi igen detailstyrer,« siger udvalgsformanden.

Diana Mose Olsen, har I gjort det til en betingelse, at SFO’erne kompenseres én til én?

»Vi siger ikke én til én, men vi siger, at kvaliteten og normeringerne ikke må forringes. Effektiviseringer går ikke, for det er også en forringelse. En pædagog skal ikke løbe hurtigere, fordi der er for få pædagoger i ydertimerne. Det går bare ikke,« svarer udvalgsformanden.

Hvad kan I gøre for at håndhæve det?

»Jamen, de får ikke lov til at lave en kortere skoledag så, fordi det er godkendt under forudsætning af, at det ikke forringer normeringer og kvaliteten i SFO’en,« siger Diana Mose Olsen.

Skolerne har nu de næste to uger til at vende forslagene med de respektive skolebestyrelser, elevråd og i det lokale medbestemmelsesudvalg (MED) inden de igen skal orientere kommunens politiske udvalg om, hvordan de vil imødekomme forudsætningerne.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: