0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Pernille Rosenkrantz-Theil (th) og Ellen Trane Nørby (tv) er begge med i den nye aftale om at hæve fagligheden efter corona. Arkiv.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Skoler får indsprøjtning på 295 millioner til at hanke op i elevers faglighed

En ny, bred aftale tildeler skolerne 295 millioner til at tage hånd om det faglige efterslæb fra coronanedlukningerne. BUPL mener, at det er langt fra at være nok.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter langstrakte forhandlinger er et bredt flertal blevet enige om at sætte flere penge af til at styrke fagligheden efter corona.

Aftalepartierne, der består af alle Folketingets partier på nær Nye Borgerlige, er enige om øremærke 295 millioner kroner til formålet, oplyser Undervisningsministeriet.

»For anden gang i år har vi afsat et trecifret millionbeløb til at imødegå det faglige efterslæb, som nogle elever har oplevet under nedlukningen,« siger børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) i en pressemeddelelse.

Aftalen giver blandt andet frihed til, at skoler kan omlægge de såkaldte understøttende undervisningstimer til timer, hvor der er to lærere i klasserne. Skolerne behøver heller ikke at udarbejde elevplaner og kvalitetsrapporter, og de får lov at fravige fra målsætningen om, at lærerne skal have undervisningskompetence i de fag, som de underviser i.

Jacob Mark, der er undervisningsordfører for SF, hæfter sig ved, at skolerne får forlænget de frihedsrettigheder, som har været gældende under corona-nedlukningerne.

»Så kan man ude lokalt slippe for at lave tvungne elevplaner, der er tidskrævende, for at lave kvalitetsrapporter, som også er tidskrævende, og der gives mulighed for at lave kortere skoledage og få flere timer med to voksne,« siger han i pressemeddelelsen fra Undervisningsministeriet.

Også hos Danmarks Lærerforening glæder man sig over, at aftalen giver skolerne friere hænder.

»Helt generelt frigiver den her aftale vigtige lærerressourcer, så lærerne kan koncentrere sig om kerneopgaven – nemlig at give eleverne undervisning af høj kvalitet. Det er meget vigtigt efter en lang periode med hjemmeundervisning,« siger formand i Danmarks Lærerforening Gordon Ørskov Madsen i en pressemeddelelse.

Eksisterende pulje forlænges

Aftalen skulle være lukket i slutningen af maj, men partierne nåede ikke til enighed og måtte derfor udskyde det fælles håndslag.

Vi har i den grad behov for at løfte faglighed og trivsel hos vores børn og unge

Og det er heller ikke alle partierne, der jubler. Venstre er med i aftalen, men partiet mener, at puljen er for lille.

»Vi har i den grad behov for at løfte faglighed og trivsel hos vores børn og unge, der har være hjemsendt fra skoler og uddannelse alt, alt for længe,« lyder det i en pressemeddelelse fra undervisningsordfører Ellen Trane Nørby (V), friskoleordfører Kenneth Mikkelsen (V) og idrætsordfører Stén Knuth (V).

Hos Børne og Ungdomspædagogernes Landsforening (BUPL) deler formand Elisa Rimpler tanken om, at der mangler penge.

»Fritidsområdet bløder. Og med udsigt til flere frihedsgrader og kortere skoledage vil vi anbefale, at partierne bærer den udfordring med ind til de kommende forhandlingerne om finansloven. Der er brug for et markant løft af fritidsområdet. Og trivselsefterslæbet efter den langvarige corona-nedlukningen, har kun gjort opgaven endnu større og vigtigere,« siger hun i en pressemeddelelse.

Tidligere i år blev partierne enige om at afsætte 600 millioner kroner til at tage hånd om efterslæbet. Dengang var der især fokus på elever med afsluttende eksamener til sommer. Pengene skulle bruges inden sommerferien, og det var for kort tid, mente flere skoleledere.

»Hvis vi skal have ordentlige kompetencer i spil, skal det være ordentlige vilkår og ikke tremåneders ansættelser,« sagde skoleleder Gitte Rasmussen fra Virum Skole til Skolemonitor i marts.

Men fristen for at bruge den første pulje af midler er med den nye aftale blevet forlænget, så de kan bruges frem til årsskiftet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: