0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Rex Larsen/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Rex Larsen/AP/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nyt dansk studie: Basket kan øge elevernes motivation for matematik

Et nyt dansk studie viser, at elevers lyst til at lære stiger, når matematik bliver integreret i idrætsundervisningen.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Giv eleverne en basketball at drible med og læg et par regnestykker ind undervejs i spillet.

Så stiger deres interesse for matematik, og de føler sig lidt efter lidt også bedre til skolefaget, der ellers godt kan volde besvær.

Det viser et nyt dansk studie med 757 børn fra 1. til 5. klasse, skriver Videnskab.dk.

Studiet, der er publiceret i det videnskabelige tidsskrift Frontiers in Psychology, blev gennemført på fem folkeskoler af forskere fra Institut for Idræt og Ernæring på Københavns Universitet.

Forskerne sammenlignede en gruppe af børn, der én gang om ugen i seks uger deltog i ’basketmatematik’ i idrætstimerne med en gruppe, der spillede almindelig basketball.

I timerne med ’basketmatematik’ skulle børnene indsamle tal og lave regnestykker som en del af forskellige basketøvelser. For eksempel skulle børnene se, hvor mange gange de kunne ramme kurven på tre meters afstand versus én meters afstand og lægge tallene sammen efterfølgende.

16 procent højere motivation

I en spørgeskemaundersøgelse stillede forskerne de samme spørgsmål til de to grupper både før og efter, de havde ’basketmatematik’ eller almindelig basket. Svarene kunne forskerne omregne til point på en skala for elevernes motivation og følelse af selvbestemmelse.

Spørgeskemaundersøgelsen viser, at motivationen for at lave matematik steg med 16 procent for de børn, der havde ’basketmatematik’ i forhold til de børn, der spillede almindelig basket.

Eleverne i denne gruppe følte også en større selvbestemmelse (14 procents stigning), og så viser undersøgelsen også, at ’basketmatematik’ kan fastholde børnenes motivation for at lære matematik.

Gør abstrakte begreber konkrete

Én af forskerne bag studiet, Linn Damsgaard, forklarer, at børns motivation for skolearbejde ofte falder i løbet af skoleåret, og at det derfor er interessant, at der ikke sker et fald i børnenes motivation, når de har haft ’basketmatematik’.

»Vi kan ikke endeligt afgøre, hvorfor det er, men muligvis handler det om, at ’basketmatematik’ bidrager til, at børnene får et tilhørsforhold til deres egne regnestykker,« siger Linn Damsgaard, der skriver ph.d. om sammenhængen mellem læring og bevægelse, til Videnskab.dk.

»Det kan også være, at de abstrakte begreber bliver mere konkrete for dem gennem bevægelse, og at det derfor bliver mere motiverende at have matematik, når man har ’basketmatematik’,« tilføjer hun.

Forskerne bag studiet håber, at resultaterne kan være med til at inspirere skolelærerne til at tænke anderledes.

»Der har været mange udfordringer med den nye folkeskolereform i forhold til at få børn til at bevæge sig. Vi håber, at studiet kan give lærerne den evidens, de har brug for at tænke undervisningen anderledes i den danske folkeskole,« siger Linn Damsgaard til Videnskab.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: