0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dagens tip til udeundervisning: Spil stormester i midtbyen

De kommende uger skal 5.-8. klasse i størstedelen af landet undervises udenfor en gang om ugen. Vi bringer løbende et tip til udeundervisning.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Eleverne skal ikke nå en masse og har tid til at være sammen. Det er blandt andet nogle af fordelene ved dagens tip til udendørsundervisning, hvor en lærer har sat sin 7. klasse til at spille ’Stormester’.

Britt Engelhard Jadesø, Lærer på Østerbroskolen i Nykøbing Sjælland

På Britt Engelhard Jadesøes skole har et innovationsteam sendt opgaver ud, som lærerne kunne lade sig inspirere af til udeundervsining med deres elever. En af dem var at lade sig inspirere af TV2-programmet ’Stormester’, hvor en gruppe kendte løser forskellige opgaver. Selv havde hun aldrig set programmet, men satte sig for at se et afsnit – og i sidste uge var hendes 7. klasse så på ’Stormester’-tur i Nykøbing. Her skulle de i grupper finde byens ældste og højeste bygning.

Er du nysgerrig på, hvordan du og dine elever selv kan spille Stormester? Så kan du få tips til det her:

  • Giv eleverne indflydelse på gruppedannelse.
  • Sørg for, at der mindst er en elev per gruppe, der har en telefon, så der kan tages gruppeselfies foran de valgte bygninger. På den måde har du styr på, at de har været sammen og lavet opgaverne.
  • Indtænk, at eleverne også skal spise frokost sammen undervejs, og at der er bænke i nærheden, hvor de kan sidde og hygge sig.
  • Find et sted, som eleverne vil synes er sjovt og spændende at gå rundt. For 7. klasserne i Nykøbing var det fedt at få lov til at gå rundt i byen selv.
  • Med mindre klassetrin kan man lave samme leg på selve matriklen, hvor man f.eks. skal finde skolens ældste bygning.
  • Alle får point, og der er ikke noget facit. Dem, der finder den højeste eller den ældste bygning, får flest point.
  • Giv ros i præmie. I en coronatid må man hverken dele slik eller popcorn, så lad eleverne give vinderen et brusebad af ros for deres indsats.

»De synes, at det var helt vildt sjovt, og de hyggede sig. De har jo ikke set hinanden i flere måneder, så de var rigtig glade for, at der ikke var for meget pres med at de skulle nå en masse. Jeg havde lavet opgaver, der tog en times tid at løse, men de havde omkring to timer til at gøre det plus en spisepause,« fortæller Britt Engelhard Jadesø.

Har du et godt tip? Så skriv til redaktion.skolemonitor@pol.dk.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage