0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Præst Morten Kvist har fået en ide om en ny læreruddannelse til at spire. Med stor sandsynlighed vil ideen blive til lov inden udgangen af indeværende folketingsår.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Han er idemand bag den nye læreruddannelse: »Professionshøjskolerne har banket dannelsen ned under gulvbrædderne«

Præst Morten Kvist har fået ideen til den nye, frie læreruddannelse, som er milimeter fra at blive til virkelighed. Skolemonitor har spurgt ham, hvorfor der er brug for en ny uddannelse, der har kristendommen og dannelsen i centrum, og hvordan sangundervisning skal gøre en dansklærer bedre.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den er blevet kaldt »en skandale«, der vil have »alvorlige konsekvenser« for de eksisterende læreruddannelser.

Men et beslutningsforslag om en ny, fri læreruddannelse med fokus på den kristne oplysningstradition og dannelse har alligevel samlet et flertal uden om regeringen. Og tirsdag andenbehandler Folketinget forslaget, der dermed vil modtage folkestyrets anerkendende nik.

Ideen blev undfanget langt fra Christiansborg - hos den midtjyske præst Morten Kvist, der i årevis har arbejdet for, at ideen blev til virkelighed. Han følger intenst debatten om den nye læreruddannelse. Og han forstår ikke, at tiltaget af nogle bliver opfattet som kontroversielt.

»Skolen er blevet et input/output-system, der skal generere elever, der kan det samme. De lærer, hvad man kan måle. Det er katastrofalt på mange måder. Så jeg må nok spørge: Er det så slemt, at der kommer en læreruddannelse, der udfordrer det system?« lyder det fra valgmenighedspræsten.