0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Høybye Liv / Ritzau Scanpix
Foto: Høybye Liv / Ritzau Scanpix

Teknologiforståelse skal være obligatorisk og et selvstændigt fag, mener KL.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

KL: Teknologiforståelse skal være et obligatorisk fag

For første gang foreslår KL, at teknologiforståelse bliver et selvstændigt, obligatorisk fag i folkeskolen. Det vil kræve, at man omlægger timer fra eksisterende fag, og at man laver ændringer i læreruddannelsen. Men KL’s Thomas Gyldal Petersen mener, at det haster.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Teknologiforståelse skal indgå som et selvstændigt fag i folkeskolen.

Det mener KL, som foreslår, at teknologiforståelse bliver et fag på et af skolens tre trin, altså enten i indskolingen, på mellemtrinnet eller i udskolingen.

Samtidig skal teknologiforståelsen også være en integreret del af skolens øvrige fag. Det skal nemlig skrives ind i fælles mål, og som sådan vil det blive en stor del af børns skoletid.

Det vil være første gang i adskillige årtier, at en helt ny faglighed finder vej til skoleskemaet på alle landets folkeskoler.

Men formand for KL’s børne- og undervisningsudvalg Thomas Gyldal Petersen (S), der også er borgmester i Herlev Kommune, siger, at teknologiforståelse er så vigtigt, at det er på tide, at skolen tager det til sig.

Vi er alle underlagt techgiganters algoritmer, og vi giver vores private data videre til virksomheder. Det kan være fint, men vi skal være bevidste om det

»Skolen skal uddanne og danne for livet. Så hvis vi ser på, hvordan den teknologiske udvikling ændrer vores liv, er der god grund til at gøre børn og unge i stand til at tage teknologiens nyskabelse til sig,« siger han.

Og det gælder ifølge formanden både på et arbejdsmarked, der kræver de kompetencer fremover, men også i vores private liv.

»Teknologi er en helt afgørende del af børn og unges liv i dag. Vi skaber relationer til hinanden via teknologi, og det er en demokratisk opgave, at vi bliver bevidste og kritiske anvendere af teknologi. Vi er alle underlagt techgiganters algoritmer, og vi giver vores private data videre til virksomheder. Det kan være fint, men vi skal være bevidste om det.«

En hastesag

Thomas Gyldal Petersen mener, at det haster med at få det nye fag implementeret i skolen. For hvis der er en ting, der gør sig gældende for teknologi, så er det, at det er i konstant forandring.

»Det er klart et hensyn, at det haster. Teknologiforståelse er vigtigt allerede nu. Vi vil gerne i gang med at tale med skolens parter om det nu. Sætte os sammen med skolelederne, lærerforeninger, elevforeninger, forældreforeninger og få ideer til, hvordan vi får det gjort,« siger han.

Vi forestiller os, at man kan tage timer fra eksempelvis den understøttende undervisning

Det hele kan dog ikke gøres med hjælp fra skolens interessenter. En ændring af både læreruddannelsen og folkeskoleloven kan komme på tale.

»Vi kan gøre nogle ting selv, og nogle ting kan kræve, at man laver en ændring af folkeskoleloven. Men vi forestiller os, at man kan tage timer fra eksempelvis den understøttende undervisning. Det kan også være, at man fjerner krav til nuværende timeløse fag eller reducerer på nogle timebestemmelser i eksisterende fag,« siger Gyldal Petersen.

Teknologiforsøg

Siden foråret 2019 har 46 udvalgte skoler deltaget i et forsøg med teknologiforståelse, der løber til 2022. Men noget tyder på, at lærerne selv kunne bruge noget teknologiforståelse.

I sommer viste en midtvejsevaluering af forsøget således, at mange lærere kæmper med at forstå fagligheden.

Kun 24 procent af lærerne oplever, at fagligheden i høj eller meget høj grad er let at forstå, og 17 procent synes slet ikke, at den er forståelig, lød konklusionen bag evalueringen, som Rambøll står bag.

Det rejser spørgsmålet, hvordan KL vil klæde lærerne på til faget, hvis det skal ind i skolen hurtigst muligt.

»Vores tanker er, at det kræver ændringer i lærernes grunduddannelse. Det vil vi gerne have med i en reform af den uddannelse. Der skal også laves efteruddannelse, så der ikke går en lang række år, før lærerne kan rulle faget ud. Det kommer til at kræve meget, men skolen har altid krævet meget, for at den skal være aktuel,« siger Gyldal.

Moderat finansiering

Radikale Venstre foreslog for nylig, at teknologiforståelse bliver til et decideret fag.

Konkret foreslår partiet, at man over de næste ti år afsætter 750 millioner kroner til at indføre et obligatorisk fag i teknologiforståelse samt integrere faget i alle øvrige fag. Derudover skal pengene også opbygge et nationalt videnscenter om fagligheden og sikre, at hele værdikæden i faget styrkes, så for eksempel kommende lærere uddannes i det på professionshøjskolerne.

Men Thomas Gyldal Petersen vil ikke sætte tal på, hvor dyrt KL’s forslag er.

»Vi er altid glade for, at Christiansborg vil understøtte initiativer i skolen. Men jeg vil tro, at man kan lave teknologiforståelse uden at tilføre alt for mange penge, netop fordi vi vil tage timerne fra eksempelvis understøttende undervisning. Men der vil være udgifter til for eksempel at ændre på læreruddannelsen,« siger han.

Den forhenværende undervisningsminister Merete Riisager (LA) tilkendegav allerede for to år siden, at hun ville gøre faget obligatorisk.

Den nuværende regering har til gengæld sagt, at den vil afvente en endelig evaluering af forsøget, før den tager stilling til spørgsmålet.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: