0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Overblik: Ekspertgruppe foreslår fire mulige nye karakterskalaer

Ekspertgruppen, der har arbejdet på en ny karakterskala, har afleveret sit arbejde til regeringen. Gruppen foreslår fire mulige modeller for, hvordan en ny skala kan se ud. Se dem her.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter mange måneders arbejde har ekspertgruppen for ændring af karakterskalaen nu aflagt rapport til regeringen.

Rapporten giver ekspertgruppens bud på fire mulige modeller for den næste karakterskala. Opgaven har været at imødekomme nogle bestemte udfordringer ved den nuværende 7-trins-skala og en række øvrige krav til en karakterskala.

De særlige udfordringer har været:

  • At komme de store spring mellem skalaens midterste karakterer til livs.
  • At modellen giver mulighed for at anerkende og fremhæve den ekstraordinære præstation.
  • At modellen ikke har negative karakterer.

Derudover har der været en længere række ønsker til skalaen, blandt andet at den skal kunne oversættes til udlandet, at der kan udregnes et gennemsnit ud fra skalaen, at modellen kan anvendes til bedømmelse af elever og studerendes faglige præstation og at skalaen er transparent for eleverne / de studerende.

Vi giver dig et fyldigt overblik over gruppens fire forslag til en ny karakterskala, der også kan læses i sin helhed her.

1. model - en ny syv-trin-skala

Ekspertgruppens første bud på en ny karakterskala er en videreudvikling af 7-trins-skalaen. Gruppen har dog foreslået at fjerne minuskarakteren -3 og vil lave springene mellem karaktererne lige store.

Modellen har således én karakter for ikke-beståede præstationer (00) og seks karakterer for beståede præstationer (2, 4, 6, 8, 10 og 12).

Fordele ved modellen

  • Modellen lægger sig ifølge ekspertgruppen tæt op ad den eksisterende 7-trins-skala, hvilket giver en stor genkendelighed for både bedømmere og elever, studerende og aftagere.
  • Ifølge ekspertgruppen forventes skalaens seks trin med beståede karakterer at kunne vise faglig progression på midten af skalaen i samme grad som det tidligere var muligt med 13-skalaen.
  • Modellen giver også mulighed for at lade andre elementer, som for eksempel mestring, vurderingsevne og lignende indgå i karaktergivningen gennem (om)formulering af trinbeskrivelserne.
  • Hvis skalaen skal kunne implementeres direkte uden en længere indfasningsperiode, er det dog en forudsætning, at de nye trinbeskrivelser ikke giver anledning til en væsentlig ny praksis for karaktergivning.

Ulemper ved modellen

  • Gruppen af eksperter forventer, at modellen kan blive kritiseret for være for tæt på den eksisterende skala, så det kan blive vanskeligt at skelne mellem de to. Der kan også være risiko for, at denne skalas fokus på mangler i de nuværende trinbeskrivelser kommer til at leve videre.
  • Det er derfor ekspertgruppens vurdering, at skalaen bør implementeres med et nyt navn og reviderede trinbeskrivelser med et tydeligt fokus på mere anerkendende elementer i nye trinbeskrivelser.
  • Modellen har ikke nogen karakter for den ekstraordinære præstation. Ekspertgruppen vurderer imidlertid, jf. afsnit 2.5, at anerkendelse af ekstraordinære præstationer vil kunne markeres på anden vis, som efterfølgende beskrevet.

2. model - en ny karakterskala fra 0-6

Den næste foreslåede model er en ny skala, der ligesom den nuværende 7-trins-skala består af syv trin. Som udgangspunkt har modellen én karakter for ikke-beståede præstationer og seks karakterer for beståede præstationer, altså én bestå-karakter mere end 7-trins-skalaen, og én ikke-bestå-karakter mindre end 7-trins-skalaen.

Igen vurderer ekspertgruppen, at karakterskalaen dog ikke opfylder ønsket om at kunne give en karakter til den helt ekstraordinære præstation.

Fordele ved skalaen

  • Dette er en ny skala, og det giver ifølge ekspertgruppen en særlig mulighed for at gentænke, hvad der fremover skal være i fokus ved bedømmelsen af elevers faglige præstationer. Der er nemlig tale om en skala med et kortere spænd fra top til bund og til en vis grad med nye talværdier, der ikke umiddelbart knytter sig særlige forventninger til.
  • Ligesom den videreudviklede 7-trins-skala svarer skalaens seks beståede karakterer i antal og indbyrdes afstand til 13-skalaens beståede karakterer 6-11 og vurderes derfor at kunne vise faglig progression i samme grad, som det tidligere var muligt med 13-skalaen.

Ulemper ved skalaen

  • Trinene i modellen har et vist sammenfald med trinene i den nuværende 7-trins-skala (0, 2, 4), hvilket kan have den ulempe, at nogle af de nye karakterer forveksles med karakterer i denne skala.
  • Modellen har ikke nogen karakter for den ekstraordinære præstation. Ekspertgruppen vurderer imidlertid, at anerkendelse af den ekstraordinære præstation vil kunne håndteres på anden vis.

3. model - genindførelse af 13-skalaen

Ekspertgruppen var også blevet stillet opgaven at analysere mulighederne for at vende tilbage til 13-skalaen, der var i brug i det danske uddannelsessystem i perioden 1963-2008.

Det er samlet set ekspertgruppens vurdering, at 13-skalaen imødegår de tre vigtigste udfordringer, som gruppen har fået stillet til opgave at løse. Desuden imødekommer 13-skalaen også næsten alle de øvrige krav på nær international anvendelighed.

Fordele ved skalaen

  • På nær mellem yderkaraktererne 00, 03 og 5 samt 11 og 13, har skalaen ikke store spring, men spring på 1 i hele det midterste område, hvilket giver mulighed for at signalere fremgang/tilbagegang i forbindelse med den løbende evaluering og afgivelse af standpunktskarakterer.
  • 13-skalaen er kendt af bedømmerne med mere end 10 års erfaring. Det kan ifølge gruppen lette implementeringsindsatsen. Der vil dog stadig være behov for en implementeringsindsats, der er ganske betydelig.

Ulemper ved skalaen

  • Det må ifølge ekspertgruppen forventes, at der fortsat vil være problemer med at forklare/oversætte betydningen af 13-tallet internationalt. Det førte tidligere til, at nogle studerende fik svært ved at blive optaget på udenlandske universiteter, der krævede topkarakterer, og det lægger gruppen meget vægt på kan være en negativ følgevirkning.
  • Det kan faktisk også være et problem, at 13-skalaen er kendt blandt bedømmere med mere end 10 års erfaring, vurderer ekspertgruppen. Det kan nemlig være en hindring for, at justeringer i skalaen, for eksempel hvis man vælger at lave ændringer af skalaens trinbeskrivelser, får svært ved at slå igennem.

4. model - en skala baseret på pointsystem

Ekspertgruppen har analyseret mulighederne for at indføre en karakterskala baseret på et pointsystem. Her har gruppen særligt haft udgangspunkt i de engelske karakterskalaer, hvor man scorer en mængde point og derefter bliver placeret på en karakter.

De mulige point varierer fra fag til fag. Som eksempel er det muligt at opnå maksimum 160 point i engelsk, men i geografi kan man opnå 252 point. Afhængigt af pointscoren bliver man så indplaceret på en skala, der løber fra 9 som topkarakter til U som bundkarakter: 9-8-7-6-5-4-3-2-1-U. Karakteren fra 3-U er ikke bestået.

Fordele ved skalaen

  • Først og fremmest opfylder skalaen alle de tre væsentlige krav til en ny skala, skriver ekspertgruppen.
  • I forhold til modellens anvendelighed er det ekspertgruppens vurdering, at det kan være en fordel i international sammenhæng, at det engelske karakter- og bedømmelsessystem anvendes og er kendt i mange lande ud over England. Dette forudsætter naturligvis, at skalaen anvendes efter de samme principper som i England.
  • Skalaen er anvendelig i forbindelse med den løbende evaluering, idet dens mange trin giver mulighed for at signalere fremgang/tilbagegang i den enkelte elevs faglige niveau.

Ulemper ved skalaen

  • Ekspertgruppen skriver, at man i England har valgt, at eksamenskaraktererne gives på et analytisk grundlag. Der testes en række specifikke delelementer, der hver især tildeles et maksimalt antal point, som sammenlagt giver den endelige karakter. Der indgår således i meget ringe grad en helhedsvurdering i forbindelse med fastsættelse af den endelige karakter.
  • Skalaens mange trin vil efter ekspertgruppens vurdering give anledning til betydelig usikkerhed i forhold til at sikre entydige og transparente bedømmelser for den enkelte elev/studerende, da det kan være.
  • I forhold til implementering af modellen vurderer ekspertgruppen, at modellen vil medføre en betydelig ændring, og at modellen vil passe dårligt til den tradition, der er i mange fag og uddannelser i Danmark, for brede helhedsvurderinger af elevens/den studerendes faglige niveau og præstationer.


  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: