0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Intensive læringsforløb giver kun små faglige effekter

Korte, intensive læringsforløb hjælper på den korte bane, men har ikke langvarig effekt, viser undersøgelse.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Elever, der deltager i et særligt indrettet og intensivt læringsforløb, oplever en markant faglig forbedring med det samme.

Men allerede et år efter er de faglige effekter svære at få øje på.

Det viser en undersøgelse lavet af forskere på Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet.

»Til at starte med kan man se store fremgange på læsning, stavning og matematik. Men et år efter er der lille fremgang med hensyn til læsning og stavning og en lille, men ikke signifikant tilbagegang på matematik i forhold til børn, der går i almindelige klasser,« siger lektor ved DPU Christian Christrup Kjeldsen.

Undersøgelsen er den første store evidensbaserede undersøgelse af intensive læringsforløb i Danmark.

Forskerne ved DPU har fulgt udviklingen af de tre årgange, der har gennemført intensive læringsforløb i projektet 'Lær for Livet', der er initieret af Egmont Fonden og retter sig mod anbragte børn, der har faglige udfordringer i skolen.

Projektet er et seksårigt læringsprogram med årlige lejre og frivillige mentorer tilknyttet de enkelte børn over flere år. Den første sommerlejr trækker på samme pædagogiske model for intensive læringsforløb, som eksempelvis Løkkefondens Drengeakademiet.

DPU's undersøgelse viser, at nogle børn har gavn af de korte, intensive læringsforløb, mens andre ikke har, siger Christian Christrup Kjeldsen.

»Det, man skal lære af denne undersøgelse, er, at man skal kigge på, hvem det gavner - dem skal man gøre det for - og man skal finde på noget andet til dem, det ikke gavner. Eksempelvis får børn med en svag matematisk baggrund mere ud af forløbet. Generelt får børn, der er bagud rent fagligt, mere ud af forløbet,« siger Christian Christrup Kjeldsen.

Han mener, at forventningerne til de faglige effekter af intensive læringsforløb bør justeres.

Selv om de langvarige faglige effekter er beskedne, så er det muligt, at forløbene er med til at styrke elevernes generelle trivsel og selvværd.

Det vil forskerne fra DPU undersøge i den næste rapport, der udkommer i efteråret 2018.

ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage