0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Der er brug for et opgør med præstationskulturen i uddannelsessystemet, mener Socialdemokratiets undervisningsordfører, Annette Lind.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Socialdemokratiet: Kommission skal kulegrave nationale test

Socialdemokratiet opfordrer regeringen til at nedsætte en kommission, der skal undersøge de nationale test.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er behov for at give de nationale test et grundigt eftersyn. Det mener Socialdemokratiet, som vil nedsætte en kommission, der skal granske de omstridte prøver.

»Vi ønsker at få en kommission, der kan lave en helhedsvurdering af, hvordan de nationale test skal udformes i fremtiden,« siger Socialdemokratiets undervisningsordfører, Annette Lind.

Kommissionen skal have en tostrenget opgave, mener ordføreren. Dels skal den kigge på selve opbygningen af testene for at forhindre opgaver eller spørgsmål, som eleverne ikke har »en kinamands chance« for at svare på, og dels skal kommissionen undersøge, hvordan testene kan undgå at bidrage til en præstationskultur.

»Vi vil gerne have, at det ikke kun handler om det tekniske i forhold til, hvordan testene rent fagligt skal udføres, men også om hvordan kulturen er omkring testene,« siger Annette Lind.

Der er 10 obligatoriske test fra 2. til 8. klasse, og Socialdemokratiet har tidligere foreslået at afskaffe testene i 2. og 3. klasse. Kommissionen skal se på, hvordan man stadig kan følge de mindste elever uden at teste dem, mener Socialdemokratiet.

»Der er ikke ét eneste barn, der skal gå under radaren, og en tidlig indsats er ofte nødvendig. Så der skal stilles nogle andre redskaber til rådighed, der gør, at man kan følge barnets både trivsel og faglighed. Det skal bare ikke være i en testsituation,« siger Annette Lind.

Forsker bag test: Behov for kommission

Socialdemokratiet forestiller sig, at kommissionen skal bestå af en bred vifte af personer som eksempelvis pædagoger, lærere og forvaltningsfolk - og særligt også de forskere, der oprindeligt var med til at udforme testene.

En af dem er professor emeritus Svend Kreiner fra Københavns Universitet. Han var med til at afprøve, om de nationale test levede op til alle de statistiske krav, da testsystemet skulle udvikles. For ganske nylig skrev han sammen med professor Jeppe Bundsgaard et åbent brev til undervisningsministeren og medlemmerne af Folketingets Undervisningsudvalg, hvori han kritiserede testene for ikke at være nyttige nok og derfor spild af tid for lærerne.

Ifølge Svend Kreiner er der i dén grad brug for en kommission, der kan lave en »seriøs evaluering« af testene.

»Kritikken af dem har været så voldsom og så følelsesladet, og et af problemerne er, at Undervisningsministeriet har været fuldstændig tilbagelænet i forhold til den kritik og ikke rigtig har villet gøre noget ved den. Derfor ville det være fantastisk, hvis der blev lavet en ordentlig undersøgelse af, hvad der er godt og skidt i de nationale test,« siger han.

Svend Kreiner vil gerne være en del af kommissionen, som udover danske forskere også bør omfatte internationale forskere med forstand på test og især adaptive test, mener han.

»Det ville være perfekt, hvis man gad invitere nogle internationale eksperter, der rent faktisk kender noget til det. Det er der ikke ret mange i Danmark, der gør.«

Splittet forligskreds

Hos regeringspartiet Venstre er undervisningsordfører Anni Matthiesen åben over for Socialdemokratiets forslag:

»Hvis vi kunne få en større ro omkring, at testene reelt bliver anvendt, som de skal, og at vi får det ud af dem, som vi skal, synes jeg helt klart, at det kunne være en god ide,« siger hun.

Også SF er positiv og opfatter forslaget som »et ryk i den rigtige retning« for Socialdemokratiet.

»Det er en udmærket ide at få nogle dygtige folk til at undersøge, hvordan vi kan lave en bedre evalueringskultur end i dag,« siger SF's undervisningsordfører, Jacob Mark, som samtidig opfordrer Socialdemokratiet til at »forpligte« sig på nogle af de resultater, som kommissionen måtte komme med.

»Det må ikke bare blive en syltekrukke,« understreger Jacob Mark.

Også Enhedslisten, der ikke er med folkeskoleforligskredsen, er åben over for idéen om en kommission. Men selve udgangspunktet for arbejdet er for snævert, mener undervisningsordfører Jakob Sølvhøj.

»Kommissionen bør helt grundlæggende tage stilling til, om det er meningsfyldt, at vi fortsat har test i folkeskolen. Præmissen kan ikke være, at testene nødvendigvis skal være der,« siger han.

Der er omvendt ingen opbakning til forslaget fra Dansk Folkeparti. Her vil folkeskoleordfører Alex Ahrendtsen i stedet vente på det samlede følgeforskningsprogram, der er koblet op på folkeskolereformen, og som ventes klar i begyndelsen af 2020.

»Vi bliver nødt til at afvente den følgeforskning og høre, hvad den siger om de nationale test,« siger han og tilføjer:

»Hvis der er nogle problemer med den måde, testene er udformet på, bliver det justeret.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: