0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Niels Jakob Pasgaard er lektor på VIA University College

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Når skærmene slukkes, åbnes verden

Måske er det på tide, at skoler og uddannelser tager ansvaret på sig og viser elever og studerende, hvad de fysiske fællesskaber og det udelte engagement heri kan føre med sig, skriver lektor på VIA University College Niels Jakob Pasgaard i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

For nyligt underviste jeg et hold pædagogstuderende på sidste del af uddannelsen. Det skulle handle om børn og unges digitale fællesskaber.

Det kan man jo sikkert undervise i på mange måder. Her vil jeg fortælle, hvordan jeg greb det an. Så kan man lade sig inspirere eller afskrække, alt efter temperament.

Som det første bad jeg de studerende lægge deres telefoner i en kasse, jeg havde medbragt. Derefter bad jeg dem om at pakke deres computere væk.

Så udleverede jeg note-papirer til dem.

Og så talte vi sammen. Talte om, hvor meget tid, vi bruger på vores skærme. Om, hvad skærmene giver os. Og om, hvad de tager fra os.

Mere kvalitet uden skærme

Vi talte om teknologioptimisme og teknologipessimisme, om potentialer og faldgruber, om børn og skærmtid, om skolens og fritidspædagogikkens fællesskaber, om onlinefællesskaber, om hvordan børn ikke længere ser hinanden så meget fysisk i fritiden.

Vi talte ogs