Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningJeg finder det utrolig positivt, at vi nu har en regering, som varsler et opgør med unødvendig kontrol, regelstyring og bureaukrati på skole- og fritidsområdet.
Det er også helt på linje med, hvad jeg tror på, når statsministeren i sin nytårstale sagde, at skolens ledelse i samarbejde med elever, forældre og medarbejdere skal have en større råderet over, hvordan vi laver god skole, hvor flere børn trives både personligt, socialt og fagligt.
Men hvordan skal denne vision blive til virkelighed? Hvordan skal denne fine målsætning udmøntes tæt på kerneopgaven?
Det vil kræve, at alle interessenter i og omkring folkeskolen tager et fælles ansvar.
Den øgede frihed må for eksempel ikke gå hen og blive til øget frihed for den enkelte medarbejder til at gøre, hvad der er bedst for én selv.
Det skal være friheden til at gøre, hvad der er bedst for fællesskabet. Det samme gælder forældrene, som også skal udnytte den øgede medindflydelse til at tage et større medansvar.