0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nicolai Krølbøll Markussen, næstformand for Blik og Rør Ungdom.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: I Danmark er folkeskolen ikke for alle

Hvad nu hvis vi turde tage håndværket med ind i dansk- og matematiktimerne? Hvad nu hvis man i samarbejde med den lokale blikkenslager, VVS’er, tømrermester eller bager kunne lave undervisning med rod i den virkelige verden? Sådan spørger dagens debattør.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I Danmark er folkeskolen ikke for alle. Det var den heller ikke, da jeg gik i folkeskole. Mens nogle drønede derudaf i både dansk og matematik, var der andre, der faldt fra.

Dem, der ikke altid kunne sidde stille og som havde problemer med at koncentrere sig. Dem, der oplevede nederlag efter nederlag og sjældent fik lov at mærke glæden ved at få ros for sit arbejde.

Jeg var ikke selv en af dem. Men jeg har mødt mange af dem – og jeg har set dem få deres første succesoplevelser, da de mødte undervisning på en erhvervsuddannelse.

Her tog undervisningen udgangspunkt i virkeligheden, og udregningerne skulle faktisk bruges til noget.

Jeg ville som sagt lyve, hvis jeg sagde, at jeg var en af dem, der havde det svært i skolen. Jeg lå nok lidt et sted midt i det hele. En ting ærgrer jeg mig dog over: At jeg i folkeskolen aldrig rigtig blev introduceret til dét at skabe noget