Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningI Danmark er folkeskolen ikke for alle. Det var den heller ikke, da jeg gik i folkeskole. Mens nogle drønede derudaf i både dansk og matematik, var der andre, der faldt fra.
Dem, der ikke altid kunne sidde stille og som havde problemer med at koncentrere sig. Dem, der oplevede nederlag efter nederlag og sjældent fik lov at mærke glæden ved at få ros for sit arbejde.
Jeg var ikke selv en af dem. Men jeg har mødt mange af dem – og jeg har set dem få deres første succesoplevelser, da de mødte undervisning på en erhvervsuddannelse.
Her tog undervisningen udgangspunkt i virkeligheden, og udregningerne skulle faktisk bruges til noget.
Jeg ville som sagt lyve, hvis jeg sagde, at jeg var en af dem, der havde det svært i skolen. Jeg lå nok lidt et sted midt i det hele. En ting ærgrer jeg mig dog over: At jeg i folkeskolen aldrig rigtig blev introduceret til dét at skabe noget