Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningI august trådte rigtig mange nye skolebestyrelsesmedlemmer til på landets ca. 1000 folkeskoler. De er nu sammen med skolelederne i gang med at finde deres ben, og det er vigtigt, at de gør det, for deres lokalpolitiske virke bliver derefter.
Skolebestyrelsens arbejde ligner alt andet politisk arbejde. Der er tale om frivillige repræsentanter, der kommer med holdninger, viden og erfaring og med det, forsøger at gøre en forskel.
De tager typisk afsæt i hverdagsnære problemstillinger og enkeltsager, som ofte skal bearbejdes og oversættes til helheder, relateres til gældende lovkrav og drøftes med øvrige parter, før de er klar til at blive drøftet politisk.
Hvis politiske beslutninger træffes på for få og begrænsede betragtninger og rammer skævt i forhold til den virkelighed, de vil ændre på, er der stor risiko for, at de bøvler eller bliver ligegyldige. Der bliver tale om politik, der kun er til for politikernes skyld og ikke gør en relevant forskel. Der bliver tale om pseudo-politik.
Et konkret eksempel kunne være en trivselsdebat, som skolebestyrelsen tager, der er for overordnet og handler om alt for meget på én gang. Det bliver svært at konkludere på noget konkret, andet end at skolebestyrelsen går ind for og har opmærksomhed på elevernes trivsel. Det sætter ikke