Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningHvert femte barn i folkeskolen har det så svært, at lærere og pædagoger vurderer, at det har behov for særlig støtte og hjælp. Hvert femte barn.
Og antallet af børn og unge, som har ondt i livet, stiger år for år. Nogle trækker sig fra det faglige. Andre giver op på det sociale. Flere og flere kan slet ikke overskue at tage i skole og må blive hjemme på værelset i lange perioder.
I dag går mere end fem procent af alle børn og unge i specialtilbud. Og efterspørgslen på specialtilbud stiger så kraftigt, at kommunerne ikke kan følge med.
Men det er ikke kun økonomi eller manglen på specialpædagoger og psykologer, der bør få os til at råbe vagt i gevær.
Børn vil fællesskabet
Det er de mange børn og unge, som vokser op med en forståelse af, at de ikke hører til i fællesskabet med de andre børn fra byen, vejen eller gården, som for alvor bør bekymre os.