0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Thomas Gyldal: Folkeskolens fællesskab smuldrer, hvis vi ikke skaber plads til forskellighed

Lærere og pædagoger over hele landet glæder sig til at byde børn velkommen tilbage til klassefællesskabet efter sommerferien. Endnu flere skal opleve, at det også er et fællesskab for dem, skriver formand for KL’s Børne- og Undervisningsudvalg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hvert femte barn i folkeskolen har det så svært, at lærere og pædagoger vurderer, at det har behov for særlig støtte og hjælp. Hvert femte barn.

Og antallet af børn og unge, som har ondt i livet, stiger år for år. Nogle trækker sig fra det faglige. Andre giver op på det sociale. Flere og flere kan slet ikke overskue at tage i skole og må blive hjemme på værelset i lange perioder.

I dag går mere end fem procent af alle børn og unge i specialtilbud. Og efterspørgslen på specialtilbud stiger så kraftigt, at kommunerne ikke kan følge med.

Men det er ikke kun økonomi eller manglen på specialpædagoger og psykologer, der bør få os til at råbe vagt i gevær.

Børn vil fællesskabet

Det er de mange børn og unge, som vokser op med en forståelse af, at de ikke hører til i fællesskabet med de andre børn fra byen, vejen eller gården, som for alvor bør bekymre os.