0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Når alle elever skal screenes for høj begavelse risikerer man at skabe yderligere kategoriseringer, der kan medføre stigmatisering, advarer lektor Stine Constance Helms.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Pas på tre farer ved at screene elever for høj begavelse

Selvom det er relevant med et fokus på elever, der oplever vanskeligheder som følge af for få faglige udfordringer, er der tre forhold, der vækker bekymring i forhold til den udvidede meddelelsesbog og screening af høj begavelse, skriver lektor.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter sommerferien erstattes de hidtidige elevplaner med meddelelsesbogen, som har til formål at danne udgangspunkt for den løbende dialog mellem elever, lærere og forældre.

For flertallet af eleverne skal den indeholde få væsentlige fokuspunkter for deres faglige og alsidige udvikling, mens elever med faglige og øvrige læringsmæssige udfordringer, skal have en såkaldt udvidet meddelelsesbog.

Et særligt politisk fokus ligger i den forbindelse på de elever, der oplever udfordringer som følge af høj begavelse, og som ifølge en undersøgelse af KORA (nu VIVE), er i fare for at miste motivationen og udvikle sociale, følelsesmæssige og adfærdsmæssige vanskeligheder på grund af for få faglige udfordringer i undervisningen.

I lovudkastet til det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen foreslås