0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gentænk valgfagene, skriver skoleleder Jonas Fisker.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Skoleleder: Kravene til valgfag er håbløst teoretiske og bør laves om

Røv-til-bænk undervisning fylder alt for meget i de praksisfaglige valgfag. Derfor skal skolerne kunne oprette og udvikle valgfag i samarbejde med det lokale erhvervsliv.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Igen i år blev valgfagsprøverne aflyst, og igen i år skabte aflysningerne glæde og lettelse hos lærere og elever. For kravene til, hvad man skal kunne til valgfagsprøverne, er helt overdrevet teoretiske - særligt i madkundskab.

Valgfagene skulle ellers være med til at motivere flere unge til at tage en erhvervsuddannelse. Selvom det er meget tidligt at bedømme, er der ikke flere der har valgt en håndværksuddannelse. Søgningen til uddannelserne er status quo.

Når man læser vejledningerne til valgfagene, er der alt for meget fokus på det teoretiske. Tag f.eks. dette uddrag fra vejledningen i madkundskab:

»Eleverne skal udvikle en nuanceret kvalitetsforståelse med hensyn til både videnskabelige, etiske og æstetiske perspektiver på en fødevare, samt kunne forstå det ind i en samfundsmæssig kontekst hvor politiske regler, kultur og økonomi spiller ind.«

Jeg mener, at det er det praktiske i de praksisfaglige fag, som skal fylde. Det er også det, som der bliver efterlyst af elever, interesseorganisationer og politikere rundt om skolen.

Desværre har forfatterne til vejledningen lagt vægten på det faglige (boglige), med det resultat at valgfagene ikke er blevet den succes, som alle havde håbet på.

Tænk valgfagene om

Derfor må valgfagene tænkes om. Hvem kunne være bedre til det end ude på skolerne?

Kravet om udbud af de fire obligatoriske valgfag skal droppes, og skolerne skal udvikle og oprette valgfag.

Ministeriet skal indføre to krav:

1. Valgfagene skal være praktiske

Det vil sige, at eleverne skal skabe noget med sit hoved, krop og hænder. Et krav kunne være, at valgfaget skulle knytte sig til et håndværk. Det vil give mulighed for et tæt samarbejde med lokale virksomheder.

2. Eleverne skal til eksamen

Det har erfaringsmæssigt en stor effekt på elevernes motivation og lærernes seriøsitet, at der venter en eksamen forude. Men lad skolerne selv beskrive, hvordan eksamen skal afholdes.

Skolerne kunne få en ekstern censor på i form af en lokal håndværksmester i det håndværk, som valgfaget knyttede sig til.

Jeg ved godt, at man burde have is i maven, og ikke aflyse noget, som endnu ikke har været ført ud i livet. Men når vejledningerne til fagene rammer så langt fra den praktiske skive, bør det stoppes nu. I stedet skal ministeriet lade skolernes elever og personale med hjælp fra det lokale erhvervsliv finde de rigtige løsninger.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: