0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Lokal elevformand: Mere praksisfaglighed kan give os en bedre forståelse for, hvorfor vi går i skole

Det er paradoksalt, at skolen lærer os at tegne og beregne et fuglehus i teorien, men at vi aldrig få mulighed for at bygge det og se det blive brugt i virkeligheden, skriver formand for Odense Fælleselevråd Marie Holt Hermansen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Som elev i 9. klasse er jeg rigtig god til at tegne skitser af fuglehuse. Det kan jeg både gøre på isometrisk papir eller i geogebra.

Faktisk har jeg fået ekstremt meget undervisning i, hvordan man teoretisk set beregner sidelængderne og grundfladerne af et fuglehus og prisen på maden dertil.

Det er helt klart vigtige ting at lære i grundskolen, men det er en lille smule paradoksalt, hvor god jeg er til at gøre noget i teorien, og hvor dårlig jeg er til at gøre det i virkeligheden.

Hvis jeg skal være helt ærlig, må jeg indrømme, at det fuglehus, jeg kan bygge digitalt, vil være pilskævt, hvis jeg prøvede at bygge det i virkeligheden.

Jeg stoppede med at have håndværk og design i 5. klasse, og siden da har jeg ikke haft et eneste praksisfagligt fag på mit faste skoleskema.

Det er totalt fejlprioriteret af det danske uddannelsessystem, for som elev lærer man langt bedre, hvis man oplever tingene på egen krop.

Hvis man gerne vil engagere os elever i undervisningen, bliver man nødt til at lade os knytte et bånd til de opgaver, vi bliver stillet. Som elev ville jeg elske at tegne, bygge og derefter se mit fuglehus blive brugt.

Derfor skal vi have mere praksisfaglig undervisning i grundskolen.

Praktisk læring skal på skemaet

For at komme i mål med mere praksisfaglig undervisning må vi som det første acceptere, at det ikke kun er eleverne, der skal møde en anderledes undervisning. Lærerne skal også have de rette midler til at kunne gøre deres fag mere praksisfaglige.

Min oplevelse er, at mange lærere faktisk har et ønske om at gøre undervisningen aktiv og interessant, men enten ikke har evnerne eller tiden til det. Vores lærere skal i højere grad efteruddannes, for vores grundskole ændrer sig hele tiden.

Én ting er at gøre lærerne i stand til at undervise praksisfagligt, en anden ting er at give tid og plads til alternativ undervisning.

Ofte bliver de praktiske aspekter af undervisningen nedprioriteret, jo tættere du kommer på 9. klasses afgangsprøver, fordi der ikke er tid til at lave praktisk undervisning lige op til en prøve.

Derfor skal de praksisfaglige fag på skoleskemaet. Fagene skal stå på papiret sort på hvidt med timetal og alt andet, der følger med.

Derudover skal fagene også lægges i udtrækspuljen, fordi man som elev helt naturligt engagerer sig mere i fag, man kan risikere at skulle til prøve i.

Boglige fag skal knyttes til virkeligheden

Min tredje pointe er, at vi heller ikke må glemme værdien af praksisfaglighed i den almindelige undervisning.

Hvorfor er vi ikke mere ud i skolegården i matematiktimen og måle diameter, rumfang eller lignende? Hvorfor får vi i dansk ikke lov til at skrive debatindlæg, vi kan sende til den lokale avis?

Som elever har vi brug for at mærke potentialet i matematik, dansk og de andre fag.

Med mere praksisfaglighed i undervisningen kan vi få en forståelse for, hvorfor vi går i skole og i sidste ende blive motiveret til at gøre en indsats i undervisningen.

Mit håb for den danske skole er, at vi formår at skabe en rød tråd i undervisningen. Så vi kan bruge teknologiske værktøjer til at hjælpe os med praktiske opgaver, men vigtigst af alt lære elever, at værdien af praktiske fag i vores grundskole er lige så stor som boglige fag.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: