0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Ulrik Jantzen
Foto: Ulrik Jantzen
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat om PPR: Forslag om overbygning som skolepsykolog er en snuptagsløsning

Forslag om en psykologfaglig overbygning til lærere og pædagoger er forhastet – og findes nærmest i forvejen. Hvis PPR skal styrkes, får man mere ud af at opkvalificere tværfagligt, skriver Dea Seidenfaden, fung. formand for Dansk Psykolog Forening.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er rigtig mange gode grunde til at lærere, pædagoger og PPR-psykologer skal opkvalificeres, så vi i fremtiden bliver bedre og hurtigere til at afhjælpe børns mistrivsel. Men det skal ske på et ordentligt lovgrundlag, med den rette timing, og det skal ske med tværfagligheden for øje, så vi skaber mest mulig værdi for børnene og deres familier.

Forleden fremsatte en række partier med den radikale børne- og undervisningsordfører Lotte Rod i spidsen et beslutningsforslag, om at lærere og pædagoger fremover skal have mulighed for at tage en psykologfaglig overbygning, som giver dem adgang til at arbejde i Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR).

På Lotte Rods facebookside blev det til, at hun havde skabt et bredt samarbejde for en at få ’skolepsykologer’, og at vi skal have flere ’erfarne pædagoger og lærere, der bliver skolepsykologer’. Samme sprogbrug kunne man læse i bladet Folkeskolen, da de i sidste nummer fortalte om d