0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Anne Blotting
Foto: Anne Blotting

Fra venstre: Kristian Hulmose Nørgaard (foto: Anne Blotting), Laura Lund og Lea Lund.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: DrengeAkademiet har været debatteret, men de langsigtede effekter er imponerende

Den seneste forskning viser tydeligt, at visse intensive læringsforløb har stort potentiale i forhold til at gøre elever klar til ungdomsuddannelse samt mindske læringskløften for de involverede, skriver debattørerne.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Uddannelse er i dag en af de vig­tigste grundsten i et ungt menneskes liv og en væsentlig beskyttelsesfaktor mod social udsathed. Alligevel ser vi desværre, at hver ottende elev ikke består folkeskolens afgangsprøve i dansk og matematik.

Og det er især drengene, der hægtes af. Konsekvenserne ved at stå uden for uddannelsessystemet og arbejdsmarkedet er store – både for den unge og for samfundet.

Derfor er vi nødt til at se efter virkningsfulde initiativer, der kan komme restgruppeproblematikken til livs og hjælpe flere unge godt på vej. Her vil det være nærliggende at udforske paletten af allerede eksisterende indsatser, der netop har til formål at gøre udfordrede unge klar til uddannelse. Måske der her findes meningsfulde bud på løsninger, der kan skaleres op til større skala – og komme endnu flere unge til gavn.

Eksisterende indsatser

Der eksisterer en del indsatser med forskellige målgrupper som er af forskelligartet karakter. Lær for Livet har f.eks. i samarbejde med Aarhus Kommune for nyligt annonceret en indsats for anbragte unge, der på papiret vil komme endnu flere unge til gavn – og på længere sigt også være en rentabel social investering for Aarhus kommune i form af færre udgifter til sociale ydelser o.l. for de inkluderede unge.

Ungdomsskoleforeningen har desuden med støtte fra den A.P Møllerske Støttefond gennem flere år hjulpet udsatte unge til et fritidsjob gennem indsatsen ’Coop Crew’. Dertil kommer en lang række lokale initiativer, der alle genererer vigtig viden til området.

Intensive læringsforløb har også haft stor popularitet de seneste år. De findes i mange forskellige udgaver, hvoraf nogle iværksættes kommunalt og andre af eksterne aktører.

Fællesnævneren er, at de skal give udfordrede elever et fagligt, personligt og socialt boost, så deres forudsætninger for at få en ungdomsuddannelse styrkes. Et eksempel herpå er LøkkeFondens signaturprojekt DrengeAkademiet, der hvert år hjælper 100 ikke-uddannelsesparate drenge i 7. og 8. klasse fra hele landet. DrengeAkademiet består af en to ugers intensiv læringscamp samt en obligatorisk gruppe­mentorordning, der løber over et helt skoleår.

De senere år har der været positive resultater tilknyttet netop DrengeAkademiet. Oxford Research har bl.a. vist, at drengene har højere selvværd og handlekompetence ti måneder efter deltagelse. I nyligt forsvaret Ph.d.-afhandling udarbejdet af Søren Albeck Nielsen peges der også på store, langsigtede, positive effekter af DrengeAkademiet.

Afhandlingen fremhæver bl.a. gruppementoring som det bedst kvalificerede bud på, hvordan et efterværn skal tilrettelægges, hvis de unge skal fortsætte med at udvikle sig positivt – særligt på det personlige og sociale plan.

Forskningen i intensiv læring har ikke været entydig i sine konklusioner omkring de langsigtede effekter, men de nyeste resultater fra Søren Albeck Nielsens Ph.d. viser tydeligt, at visse intensive læringsforløb har stort potentiale ift. at gøre elever klar til ungdomsuddannelse samt mindske læringskløften for de involverede. Ph.d.-afhandlingen viser bl.a., at deltagelse i DrengeAkademiet reducerer læringskløften til den fulde befolkning af drenge med 14 procent (og op til 35 procent) og med 40 procent (og op til 80 procent) sammenlignet med drenge med lignende karakteristika.

Samtidig synes den positive faglige effekt af DrengeAkademiet at være langvarig. Ifølge Ph.d.-afhandlingen øger DrengeAkademiet deltagernes uddannelsesparathed med 18 procentpoint ved udannelsesparathedsvurderingen i december i 9. klasse. Det er vigtige fund, der kan give anledning til at dykke dybere ned i indsatsens kerneelementer og gøre os endnu klogere på, hvad vi kan gøre for at få flere udfordrede unge til at lykkes i livet.

Lad os lære fra eksisterende indsatser

Effektstørrelser er centrale i et politisk perspektiv – men effektstørrelsen sammenholdt med interventionens omkostning er også vigtig at have for øje. DrengeAkademiet vurderes i afhandlingen til at være i den lavere ende af en ’high-cost intervention’.

Når dette sammenholdes med graden af udfordringer hos denne gruppe af unge, som litteraturen har vist er vanskelig at påvirke, synes effekterne af DrengeAkademiet ganske imponerende.

DrengeAkademiet kan på den baggrund betragtes som et relevant og effektivt redskab til at styrke udfordrede drenges faglige præstationer. Med den store betydning for uddannelsesparathed har interventionen desuden potentiale til at blive et centralt politisk værktøj, som kan give et positivt skub hen mod flere unges deltagelse i en ungdomsuddannelse.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage