0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Præst Morten Kvist: Professionshøjskolerne instrumentaliserer dannelsen i udspillet til en ny læreruddannelse

Professionshøjskolernes udspil til at lave læreruddannelsen om viser, at der er to skoler inden for dannelse. Den ene viderefører konkurrencestatens syn på uddannelse, den anden lægger sig op af klassisk folkelig oplysning, skriver præst Morten Kvist, initiativtager til Den frie læreruddannelse.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Med professionshøjskolernes netop offentliggjorte udspil til en ændring af læreruddannelsen, er to opfattelser af dannelse i spil, som det for et hurtigt blik kan være svært at skelne fra hinanden. De er imidlertid forskellige i udgangspunktet, og det er her man skal finde de forskelle, som vil ende med at få betydning.

Den ene opfattelse, professionshøjskolernes udspil, er en moderation af konkurrencestatens mange nyordninger af uddannelsesvæsenet.

Moderationen består i overhovedet at tale om dannelse. Her skal den almene dannelse i høj grad