0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Lærerne og skolelederne skal tro på, at det kan lade sig gøre at opfylde målene, skriver Pia Henriksen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: En murer arbejder ikke med nål og tråd, fordi pengene er små. Men sådan er virkeligheden for lærerne i folkeskolen

Stem ikke på en politiker, der »brænder« for skolen. Stem på en, som forstår lærernes virkelighed, og at man kun får den skole, man betaler for, skriver Pia Henriksen i et debatindlæg om kommunalvalget.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Mange af os vil gerne stemme for skolen, når der snart er kommunalvalg, men hvordan gør man egentlig det?

Kommunerne driver ganske vist skolerne, men de er også styret af dels statens rammer og dels deres økonomiske situation.

Samtidig er de indbyrdes i hård konkurrence om de sparsomme uddannede lærerkræfter, imens eleverne siver mod de frie og private skole.

Den store politiske vilje til strukturelle forbedringer kan hurtigt blive kvalt i økonomiske prioriteringer. I forsøget på at gøre et eller andet for skolen, når der ikke er penge i kassen, oplever vi gang på gang politiske tiltag, der groft sagt ender med at modarbejde lærernes opgave.

Det skaber en total kasketforvirring, hvor politikerne træder helt ind på det pædagogiske felt og forsøger at topstyre sig til gode resultater og kvalitetsrapporter.

Det er helt afgørende at stemme på en politiker, der formår at lytte til behovet ude på skolerne og arbejde for det. Det er ikke i sig selv et kvalitetsstempel at sige, at man brænder for skolen eller har ambitioner på børnenes vegne.

Stem på de gode rammer

Jeg vil derimod anbefale at stemme på en kandidat, som vil kæmpe for gennemgribende renoveringer af nedslidte skoler, lavere klassekvotienter, økonomi til materialer, opkvalificering af rengøring, ordentlige arbejdsbetingelser, efteruddannelse til lærerne samt gode specialtilbud til elever med særlige behov.

Altså en politiker der forstår at holde sig til at skabe de gode rammer. Det kræver et politisk klarsyn og evnen til at stille de rigtige spørgsmål.

Hvor ender pengene, hvis de ikke går til at skabe gode læringsmiljøer på skolerne? Er der den økonomiske styring, som der er brug for? Og skaber kommunalbestyrelsens beslutninger værdi på skolerne, eller bliver pengene brugt forkert?

Et analytisk menneske der forstår, at man skaber de bedste resultater ved at give sine medarbejdere det, som de har brug for.

Man siger ikke til en murer, at pengene er små, så han må nøjes med nål, tråd og gode ideer fra en ekstern oplægsholder. Det er den virkelighed lokalpolitikerne må forholde sig til på skoleområdet.

Fremfor at stemme partipolitisk bør man lede efter lokale ildsjæle

Fremfor at stemme partipolitisk bør man lede efter lokale ildsjæle, der forstår værdien af at få et fælles perspektiv på skolerne. Politikere som ved, at hvis man sætter sig specifikke målsætninger på skoleområdet, skal de være realistiske, og lærerne og skolelederne skal tro på, at det kan lade sig gøre at opfylde målene.

Det kræver, at man ikke reducerer kompleksiteten i pædagogikken og arbejder med få, langsigtede planer. Der findes ikke et eneste quickfix, og man får den skole, som man betaler for – uanset hvor mange gange man tager på studietur til områder, der er lykkedes med at løfte nogle børn fagligt.

Hvis man samtidig vil gøre sig umage for at lære skolens omskiftelighed at kende og skabe et rum, hvor lærerne kan give deres tavse viden sprog, så har man ramt et fuldstændig ubetrådt område for udviklingspotentiale.

Hvis man kan finde en kandidat med lærerbaggrund vil det i de fleste tilfælde være værd at se lidt nærmere på, da det kan ende med at være en stor styrke for en kommunalbestyrelse at have en ressource med indsigt i folkeskolen.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: