0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat

Der er 51.000 muligheder, men for at gøre det nemmere giver lærer Anne Hammer her ministeren 3 bud på en lærer til Rådets for Børns Læring.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Anne Hammer: Kære minister, her er 3 bud på lærere, du kan tage med i Rådet for Børns Læring

Man fristes til at tro, at undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) nødigt vil sætte lærere til at forvalte noget så vigtigt som børns læring, skriver lærer Anne Hammer.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har netop udpeget det nye formandskab for Rådet for Børns Læring, og det, der straks springer i øjnene, er, at der lige præcis er nul lærere og pædagoger repræsenteret.

Rådets formål er at fungere som uafhængige rådgivere for ministeren og rådgive om udviklingen i folkeskolen og i dagtilbud.

Derfor er det dybt bekymrende, at der ikke sidder en eneste lærer med ved bordet, som kan komme med inputs direkte fra klasselokalerne. Der er 51.000 folkeskolelærere i Danmark, der hver dag arbejder med børns læring, udvikling og trivsel. Hvad med at lytte til en af dem?

Det virker som en meget bevidst overvejelse og et klart fravalg

Der sidder selvfølgelig folk i rådet med en læreruddannelse, blandt andet skoleleder Marco Damgaard og skole- og uddannelseschef i Svendborg Kommune Nanna Lohmann.

Ud over formandskabet består rådet af medlemmer fra interesseorganisationer på dagtilbuds- og skoleområdet og Danmarks Lærerforening repræsenteres af Regitze Flannov som også er læreruddannet. Der er dog en kæmpestor forskel på at have en læreruddannelse og så at arbejde som lærer i folkeskolen med alt, hvad det medfører af udfordringer og glæder.

Man fristes til at tro, at man nødigt vil sætte lærere til at forvalte noget så vigtigt som børns læring. Så længe lærerne kan tænde smartboardet, holde støjen ud og logge på Aula, er der ingen grund til at lytte mere til dem.

Det virker som en meget bevidst overvejelse og et klart fravalg, at der ikke er udpeget en lærer med sin daglige gang blandt elever i et klasselokale, der skal bidrage med erfaringer fra hverdagen i skolen.

51.000 muligheder.

I det foregående råd var lærer på Syvstjerneskolen Mette Frederiksen en del af formandskabet og bidrog med sine praktiske erfaringer fra sit arbejde som lærer. Hun lagde blandt andet vægt på, at folkeskolens kvalitet ikke kun skal måles på kvantitative data som test og målinger.

Det er vigtigt at have en lærer repræsenteret i Rådet for Børns Læring, der kender til de udfordringer der kan være, når eleverne igen skal testes, når vi kommer alt for mange elever i et klasselokale med dårligt indeklima, når vi har lange skoledage, når eleverne ikke kan få den hjælp og støtte, de har brug for. Fortsæt selv listen.

For alles skyld bør der sidde en lærer

Heldigvis bliver det ikke den sværeste opgave for Pernille Rosenkrantz-Theil i sin tid som undervisningsminister at skaffe en kvalificeret lærer til at sidde i Rådet for Børns Læring. Faktisk kunne hun tage ministerbilen til nærmest hvilken som helst folkeskole og spørge efter en engageret lærer med erfaring med og holdning til det faglige niveau, den pædagogiske udvikling og undervisningen i folkeskolen.

Det er selvfølgelig svært at vælge blandt 51.000, men man kan i det mindste gøre forsøget. For alles skyld bør der sidde en lærer, der kan videreformidle konsekvenser af de beslutninger, som ministeren træffer.

Her er 3 bud

Hvis man vil søge lidt mere specifikt efter en lærer til rådet, er det bestemt heller ikke svært at finde toneangivende lærere. Man kan blandt andet lede i de mange blogs på fagbladet Folkeskolen eller her på Skolemonitor, hvor der dagligt er gode indspark, tanker og overvejelser vedrørende folkeskolen.

Man kunne tage en lærer som Anders Thorsen

Man kunne tage en lærer som Anders Thorsen. Han har efterhånden været en del af debatten på skoleområdet i flere år og kommer med begavede indspark om blandt andet flidskarakterer, opgør med nulfejlskultur og LGBT+-elevers trivsel i skolen. Desuden har han en helt absurd liste med alt det, folk mener skal på skoleskemaet.

Et andet bud kunne være Pia Henriksen, der også er lærer og har skarpt og kritisk blik på blandt andet skolereformen og inklusion.

Eller hvad med Christina Rinaldo, der er lærer på Randersgade Skole og ofte medvirker på radio og tv, når det handler om folkeskolen. Hun har en masse erfaringer at bidrage med og vigtige indsigter, når det kommer til inklusion, læring og trivsel.

Jeg kunne sagtens fortsætte listen, for der findes mange lærere derude med dyb, faglig indsigt i elevers læring og trivsel, og jeg tænker at man i samme ombæring skulle overveje at finde en pædagog til at være en del af formandskabet. På den måde sikrer man sig, at Rådet for Børns Læring kan sætte meningsfulde emner på ministerens dagsorden.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: