0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Lad os insisterer på, at få indført skolemad, skriver Louise Klinge.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Louise Klinge: Skolemad er en lavthængende frugt henimod chancelighed

Da jeg arbejdede som børnehaveklasseleder, blev jeg for første gang bevidst om en ulighed og uretfærdighed, man ikke skulle tro var muligt: Sulten vs. mæt, skriver Louise Klinge.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I folderen som forældre til nye skolebørn får, når de indskriver deres børn, står der ofte, at det forventes, at børnene møder i skolen udhvilet, med madpakke og har spist morgenmad.

Som tidligere børnehaveklasseleder har jeg set, hvor forskelligt det kan se ud.

Nogle børn fandt deres cup noodles med e-numre og ringe næring frem, og andre gik rundt i klassen og spurgte om de måtte få en af kammeraternes madder, fordi de ikke selv havde nogen med.

Imens sad der også nogle børn og slog med en terning, fordi deres forældre havde haft overskud til at skrive et tal på hver af madderne, så de glade kunne vælge pakken med melonstykker, når de slog en 6’er eller speltbollen ved en 4’er.

Piet Hein skrev i et gruk: ’Forældre skal opdrages til at forstå, men så skal man også have haft dem fra små’. Det har vi ikke, og det skal ingen børn bøde for.