0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
MER’Foto
Foto: MER’Foto

Vi har behov for større fokus på undervisningsmiljøet, skriver Mille Borgen Mikkelsen, formand for Danske Skoleelever.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Ny elevformand: Elever har lige så meget ret til et godt skolemiljø som skolens ansatte

Loven for undervisningsmiljø bør ligestilles med arbejdsmiljøloven, så elever får samme rettigheder på skolen som de ansatte, skriver Mille Mikkelsen, der er ny formand for Danske Skoleelever. Dette er er hendes første debatindlæg hos Skolemonitor.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jeg bliver ærligt talt lidt misundelig, når jeg ser de nye flotte skolebyggerier, hvor der er fokus på et godt undervisningsmiljø.

Skoler med lyse og lækre lokaler, der virkelig motiverer eleverne til læring. Det står i skarp kontrast til det jeg mødte, når jeg trådte ind i klasselokalet til undervisning på min skole; lyset flimrede, akustikken var ringe og luften blev hurtig tung og varm.

Nogen dage havde jeg svært ved at koncentrere mig, og det siger vel næsten sig selv, at det slet ikke er godt nok?

Jeg ved, at jeg ikke er den eneste, der har oplevet et undervisningsmiljø, man ikke føler er godt nok, og jeg har set og hørt om nok eksempler rundt omkring til at konkludere, at vi har behov for større fokus på undervisningsmiljøet, fordi det er en afgørende faktor for, at skoledagen kan blive bedre.

Lad os udnytte skolestart

Sommerferien er ved vejs ende, og eleverne vender tilbage til deres skole, til deres klasse og til deres klasselokale. De tager hul på et skoleår, hvor corona forhåbentlig ikke spiller så stor en rolle som sidste år.

Når eleverne vender tilbage på skolen fysisk, er det en god anledning til at tænke over, om skolen har et godt undervisningsmiljø.

Det er utrolig vigtigt, at eleverne vender tilbage til det klasselokale, der har et godt indeklima, til de rene toiletter og til motiverende læringsmiljøer.

De skal vende tilbage til noget acceptabelt, for det gode undervisningsmiljø er en utrolig vigtig forudsætning for undervisningen og trivslen i det enkelte klasselokale. Og det må ikke undervurderes, især ikke nu hvor det fysiske klasselokale tages i brug igen.

Det er nu, der skal sættes fokus på trivslen

Det er nu, der skal sættes fokus på trivslen, og der betyder et godt undervisningsmiljø så uendeligt meget, både fysisk men også psykisk.

Derfor kommer jeg med tre vigtige råd til, hvordan vi kan starte skoleåret med fokus på det gode undervisningsmiljø:

1. Større kendskab blandt eleverne

Vi skal sikre et større kendskab til det gode undervisningsmiljø blandt eleverne. Alt for få elever er i dag klar over, hvad et godt undervisningsmiljø er, og hvad det dækker over.

Det resulterer i, at alt for få skoler, får taget snakken om det og undersøgt, hvad der er vigtigt for dem, for at de kan skabe det bedst mulige undervisningsmiljø på deres skole.

Det er vigtigt, at vi får oplyst eleverne og skolerne om hvad det gode undervisningsmiljø er, så vi kan sikre os, at der bliver taget hånd om eventuelle udfordringer. Dette kan vi gøre via oplysningskampagner.

2. Undervisningsmiljørepræsentanter

Ifølge undervisningsmiljøloven har eleverne ret til at vælge to undervisningsmiljørepræsentanter, der har retten til at deltage i det relevante undervisningsmiljøarbejde.

Tal fra 2019 har vist, at det kun er ét ud af ti elevråd, som har valgt en undervisningsmiljørepræsentant, ligesom at hele 85 procent af elevrådene ikke ved, at de har ret til det.

Derudover ses det, at det kun er hver tredje elevråd, som bliver inddraget i planlægningen af undervisningsmiljøarbejdet. Det viser en undersøgelse lavet af Skole og Forældre og Danske Skoleelever.

Det er for dårligt hvor få elever der kender til deres rettigheder

Det er for dårligt, hvor få elever der kender til deres rettigheder, når vi snakker om det gode undervisningsmiljø, de mangler viden og uddannelse i emnet.

Jeg mener, det bør være obligatorisk at elevrådet vælger undervisningsmiljørepræsentanter, som bliver klædt på og får et kursus. På den måde kan vi sikre, at alle elever bliver hørt, og får skabt et undervisningsmiljø, der tilgodeser alle elever.

3. Undervisningsmiljøloven skal ligestilles med arbejdsmiljøloven

Det er ærgerligt at se, hvordan lærerne er sikret et bedre arbejdsmiljø end eleverne er sikret et godt undervisningsmiljø. Arbejdsmiljøloven er desværre meget mere omfattende end vores undervsiningsmiljølov.

Det skal eksempelvis være flere toiletter pr. lærer end pr. elev. Det er vigtigt, at vi får forbedret undervisningsmiljøloven og dermed elevernes rettigheder. For vi kan da ikke være bekendt over for eleverne, at lærerne på skolen oplever et bedre miljø end eleverne, selvom de begge er der lige meget?

Vi kan da ikke være bekendt over for eleverne, at lærerne på skolen oplever et bedre miljø end eleverne

Det gode undervisningsmiljø har været en vigtig mærkesag for DSE i mange år, og hvert år, har problemerne været de samme, så lad os snart få gjort noget ved denne udfordring.

I min optik er det på tide, at eleverne har ret til et godt undervisningsmiljø. På den måde kan vi sammen skabe den gode skoledag, der tilgodeser alle elever.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: