0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Elever, der har svært ved at læse eller regne, har også større risiko for at blive arbejdsløse som voksne end deres klassekammerater, skriver forsker Julie Kaas Serup og Jens Dietrichson fra VIVE.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Vive: Små grupper i undervisningen er nøglen til at indhente læringstab

Det er dyrt at skulle undervise eleverne i små grupper. Men når vi ved, det virker, er spørgsmålet, om vi har råd til at lade være, skriver forskere fra Vive.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der venter en stor opgave for skolesystemet forude.

Mange elever har nemlig ikke bare et trivselsefterslæb, men formentlig også et læringstab efter måneder med hjemmeundervisning.

Vi ved fra PISA-undersøgelserne, at mellem 15 og 20 procent af eleverne går ud af grundskolen uden at have tilstrækkelige færdigheder i dansk og matematik. Der er ingen grund til at forvente, at den andel vil være blevet mindre efter nedlukningen, tværtimod.

Hjemmeundervisningen har delt eleverne

Undersøgelser viser, at hjemmeundervisningen har været særligt svær for de elever, som i forvejen havde faglige vanskeligheder, og de kan være kommet endnu længere bagud i forhold til deres klassekammerater.

Hjemmeundervisningen har været særligt svær for de elever, som i forvejen havde faglige vanskeligheder

Derfor har de ekstra meget brug for støtte den kommende tid. Det er selvfølgelig lettere sagt end gjort, for der er mange forskellige forslag til, hvordan eleverne kan understøttes.

Vive har gennemgået den viden, vi har fra forskning, om, hvilke tiltag der virker godt og mindre godt, når vi skal løfte elever med faglige vanskeligheder.

Den forskning viser for det første, at det kan lykkes at løfte elever på alle klassetrin og i flere fag. Færdigheder kan f.eks. løftes på alle aspekter af læsning, som ordforråd og læseforståelse, og på tværs af matematikområder, som brøker, aritmetik, geometri og problemløsning.

Derimod er det langt fra alle tiltag, der har store eller ens positive effekter.

Et nøgleord, der går igen for de tilgange, der har haft særlig succes med at løfte eleverne, er undervisning i små grupper. Det kan både være grupper, der undervises af for eksempel en lærer (såkaldt tutoring), og grupper, hvor eleverne hjælper hinanden under lærerens supervision.

Det afgørende er, at grupperne er små. Succesfulde elev-til-elev læringsindsatser foregår ofte i par og tutoring i grupper med fem eller færre elever.

Skab de små rum

Som de fleste, der arbejder med undervisning, ved, er der i de små grupper gunstige rammer til at udfolde elementer, der ifølge både pædagogisk og psykologisk teori understøtter elevers læring.

For eksempel er der plads til grundig feedback og hjælp, og der er tid til, at eleverne kan blive anerkendt for deres arbejde af både lærere og klassekammerater.

I de små grupper er der gunstige rammer til at udfolde elementer

Desuden kan undervisning i små grupper lettere tilpasses den enkelte elevs niveau. Det skal helst ikke være for svært, men heller ikke for let.

Og det er vigtigt at sætte ind over for elever med faglige vanskeligheder. Forskning viser nemlig, at elever med faglige vanskeligheder ikke bare er påvirket, mens de går i skole.

Elever, der har svært ved at læse eller regne, har også større risiko for at blive arbejdsløse som voksne end deres klassekammerater. De tjener typisk mindre og har oftere problemer med helbredet.

Det kræver selvfølgelig omkostninger at undervise i små gruppe for at løfte elever, der har faglige vanskeligheder. Men når vi ved, det kan virke, er spørgsmålet, om vi har råd til at lade være?

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: