0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Lokale problemer kræver lokale løsninger, skriver Preben Olund Kirkegaard.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Her er to enkle måder at forbedre skolen uden en omfattende reform

Når vi implementerer en stor reform, forsøger vi altid at nå dens mål. Når vi arbejder med iterative tilpasninger, løser vi vores problemer. Det er simpelt, skriver Preben Olund Kirkegaard.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De fleste store reformer, projekter og forandringer forløber aldrig som planlagt. De overskrider deres budgetter. Når der bliver udtænkt planer og reformer, er de normalt for optimistiske og under pres for at love succes.

Store planer og reformer giver også altid problemer efterfølgende.

Der skal findes lokale løsninger på lokale problemer

Sådan er det også med skolereformen fra 2014. Reformen var ambitiøs. Næsten øjeblikkeligt opstod der nye prioriteter og uventede udfordringer fik forrang. Meget af planen blev aldrig opfyldt.

Det er ikke det samme som at sige, at man ikke skal arbejde på forbedringer. Pointen er, at vi skal erkende, at vores fremsyn er begrænset, og uventede begivenheder altid vil gøre gennemførelsen af reformer og planer vanskelige.

Lokale løsninger på lokale problemer

Jo flere forhold eksterne aktører vil ændre i skolen, jo mere forbliver forholdene det samme. Aktørerne når ikke deres mål, og de underminerer lærernes og skolernes evne til at forbedre sig. En bedre måde at foretage ændringer på kunne være:

  1. I stedet for en stor plan, så beslut en prioritet for året. Lav en skarp evaluering i slutningen af året. Gå videre med dette næste år.
  2. Iterativ tilpasning. Identificer et problem, f.eks. at eleverne kæmper med at fastholde motivation. Lav små iterationer, der ser ud til at hjælpe. Efter en periode er der udviklet en brugbar lokal løsning. Den skal forankres.

Hvorfor er disse to enkelte måder at forbedre sig på bedre end en stor og omfattende reform med en horisont på over 10 år?

Fordi der skal findes lokale løsninger på lokale problemer.

Jo flere forhold eksterne aktører vil ændre i skolen, jo mere forbliver forholdene det samme

Lad være med at kopiere bedste praksis; men arbejd sammen med lokale lærerteams for at løse de problemer, der betyder mest for dem. Stimulere lærerteams til eksperimenter og se efter de professionelle, der allerede løser problemet.

Mange aspekter af dette er velkendte. Det drejer sig om involvering af medarbejderne, styring af forandringen og kvalitetsfeedback. Problemet er, at vi alle sammen taler mere om at lave og levere planer end om design af processer, der understøtter forbedringer.

Når vi implementerer en plan, forsøger vi altid at nå dens mål. Når vi arbejder med iterative tilpasninger, løser vi vores problemer. Det er simpelt. Man er enige om et trin ad gangen. Det er fleksibelt. Man behøver ikke planlægge hvert trin. Der er blot brug for en bred retning.

Det er muligt at tilskynde til kursændringer, når lokale begivenheder udfolder sig. Man er enige om et lille skridt, og er i stand til efterfølgende at gennemgå, hvad der skete. Skolen og forskerne undgår at skulle diskutere den perfekte plan i en uendelighed.

Man løser problemerne ved at handle og lære samtidig med. Man forbinder mål med virkelighed. Det giver en bedre måde at forbedre skolerne på.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: