0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Det er ikke den ægte frihed, som politikerne vil give til skolen

Hvis skolen skal sættes rigtigt fri, kan dens frihed ikke reduceres til et spørgsmål om antallet af timer, to-lærerordninger eller lærernes valg af metoder. Friheden skal være mere vidtrækkende, skriver lektor Niels Jakob Pasgaard.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Alle taler om at give folkeskolen mere frihed.

Folketingets partier, KL og de toneangivende forskere er enige: Frihed må der til. Nogle af os har vidst det længe. Vi kunne allerede i 2013 se, at den politiske stramning af styringsskruen, hvor elever, lærere og skoler skulle stå til regnskab for opnåelse af bestemte, målbare læringsudbytter, ville ødelægge skolens mulighed for at være skole.

Det stoppede ikke forligskredsen, det stoppede ikke KL, og det stoppede slet ikke de fleste af forskerne, der talte varmt om læringsmålstyringen.

Men nu kan flere åbenbart se det. Ja, nu vil alle have frihed, siger de.

Men den frihed der tales om, er ikke en egentlig frihed. Der tales nemlig udelukkende om metodefrihed; skoler og lærere skal have bed