Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningAlle taler om at give folkeskolen mere frihed.
Folketingets partier, KL og de toneangivende forskere er enige: Frihed må der til. Nogle af os har vidst det længe. Vi kunne allerede i 2013 se, at den politiske stramning af styringsskruen, hvor elever, lærere og skoler skulle stå til regnskab for opnåelse af bestemte, målbare læringsudbytter, ville ødelægge skolens mulighed for at være skole.
Det stoppede ikke forligskredsen, det stoppede ikke KL, og det stoppede slet ikke de fleste af forskerne, der talte varmt om læringsmålstyringen.
Men nu kan flere åbenbart se det. Ja, nu vil alle have frihed, siger de.
Men den frihed der tales om, er ikke en egentlig frihed. Der tales nemlig udelukkende om metodefrihed; skoler og lærere skal have bed