0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Presse
Foto: Presse

Henning Bach Christensen er formand i Børne- og Kulturchefforeningen, som er en del af ministerens sektorpartnerskab om skolens fremtid.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Skolechefer: Flere regler, procesmål og bureaukrati hjælper ikke, men en klar retning gør

Der er plads til forbedringer. Men vi skal holde fast i det, vi ved virker, og tage afsæt i best practice, skriver formand for Børne- og Kulturchefforeningen i ny debatserie om skolereformens fremtid.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jonas var dygtig til de fleste fag i skolen, men talte nødigt med andre, og sad hellere på sit værelse – fordybet i Counter-Strike eller andre skydespil.

Jonas’ fravær steg. Skolen var opgivende, men klasselæreren, skolelederen og Jonas mor fik ham dog overtalt til at søge en praktikplads som it-supporter på det lokale plejehjem. Til kaffemøder i dagligstuen hos de ældre blev der talt om alt fra 2. verdenskrig, gaming, karrieredrømme og fremtiden, og Jonas blev mødt med stor nysgerrighed.

Efter praktikken kom en ny Jonas tilbage i klassen. Han mødte stabilt og skabte relationer. Jonas fik sin afgangseksamen - med en fornemmelse for egne styrker, mål og mod på udfordringer.

Flere regler, procesmål og bureaukrati hjælper ikke Jonas

Historien om Jonas gælder for alle børn og unge – ja, mennesker. Vi stræber efter deltagelse i fællesskaber.

Det er en kerneopgave for chefer på børne- og kulturområdet at sikre almene fællesskaber af høj kvalitet, hvor der er balance mellem børnenes kompetencer og de udfordringer, der stilles. Høje forventninger til alle børn og unge er centralt for, at de trives, lærer og udvikler sig.

Børne- og Kulturchefforeningen, BKF, konstaterer, at der her er plads til forbedring.

Ensomheden blandt børn og unge er stigende. Eksklusionsprocenterne i skolen er stigende. Og børn og unge, der ekskluderes fra almenområdet, opnår alt for sjældent at få uddannelse og job. Det skal vi have gjort noget ved.

Revision skal bygge på data

BKF er med i Børne- og Undervisningsministeriets revision af folkeskolereformen under navnet ’Sammen om folkeskolen’. Parterne skal drøfte folkeskolens udfordringer og mulige justeringer, som kan gøre en positiv forskel ude på skolerne, hvilket skal danne grundlag for de videre politiske drøftelser på Christiansborg.

BKF er med på den fælles ambition om, at skolen skal løfte alle elever både fagligt og trivselsmæssigt. Under hensyn til at eleverne kommer med vidt forskellige baggrunde og har forskellige måder at lære på. Det skal ske inden for optimale rammer, og ud fra meningsfulde mål, som der kan ledes og kvalitetsudvikles på og ud fra.

En god skole lytter til elevernes og forældrenes stemme

Vi skal samtidig give plads til de praktiske og kreative dimensioner af elevernes dannelse i skolen. Livsduelighed, at kunne tackle udfordringer i hverdagen og kunne indgå på hensigtsmæssig vis i socialt samspil med andre, er vigtige kompetencer at udvikle.

Faglighed, trivsel og alsidig udvikling skal udgøre et samlet hele i undervisningen.

Alt sammen for at børnene og de unge får de nødvendige værktøjer med sig ud af skolen, som har betydning for, de kan få et godt fremtidigt liv og mod på ny læring.

For BKF er det afgørende, at en opfølgning på folkeskolereformen bygger på følgeforskningens anbefalinger og nyere praksisfunderet viden, og at den i det hele taget står på et solidt videns- og datadrevet grundlag. Og en helt grundlæggende præmis om, at skoleudvikling tager tid, og at en elefant skal spises i små bidder.

Flere regler hjælper ikke Jonas

Vi skal holde fast i alt det gode, vi ved virker, i skolen. Fra co-teaching til inspirerende læringsrum, differentiering i klasserummet, den motiverende og varierede skoledag med udeliv og stavestafet, understøttende tiltag gennem mentor- og buddyordninger, elevernes mulighed for deltagelse i fællesskaber i kreative og musiske rammer og fokus på udvikling af den enkeltes livsmestring.

Best practice skal være afsættet, når vi drøfter, hvordan skolen bedst udvikles. Det er metodeansvar og ikke metodefrihed, der virker.

Kvalitetsudvikling af skolen sker gennem dialog, anvendelige data og målrettet stærk faglig og pædagogisk ledelse i skolehverdagen og i mødet mellem skolens fagprofessionelle personale og børn og unge og med involvering af deres forældre.

Det kræver et tæt samspil på skolen og på tværs af skolerne. Det kræver systematiske dialog- og feedbackprocesser mellem elever, forældre, medarbejdere, skoleledelse, forvaltning og kommunalpolitikere. Det kræver nærhed, nærvær og rammestyring, der giver de professionelle et reelt handlerum.

Vi ved også, at læringskvalitet skabes i mødet mellem lærer og elev - og når lærere samarbejder, afvikler og evaluerer undervisning.

Flere regler, procesmål og bureaukrati hjælper ikke Jonas. Men klar retning, klare rammer og muligheder for at udfolde sin professionalitet gør.

En god skole er god qua sine dygtige lærere, pædagoger og ledere, der ser det enkelte barns potentialer og udfordringer, og som hjælper med at skabe fællesskaber mellem børn. En god skole lytter til elevernes og forældrenes stemme.

BKF ønsker sig et optimalt handlerum til landets kommuner og skoler for at kunne opnå målene om at få så dygtige elever som muligt, trivslen i top, en motiverende og alsidig skoledag og inkluderende fællesskaber – og ikke mindst livsduelige børn og unge.

Jonas kom godt på vej – og vi skal have flere med.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: