0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privatfoto
Foto: Privatfoto

Lærer Iben Benedikte Valentin Jensen føler, at DLF har mistet den faglige stolthed.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Lærer: DLF svigter lærernes faglige stolthed med sit ensidige fokus på løn

Danmarks Lærerforening har for meget fokus på løn og samarbejde med KL og for lidt fokus på pædagogik og lærernes faglige stolthed, skriver folkeskolelærer Iben Benedikte Valentin Jensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Vi skal snart igen i gang med den obligatoriske diskussion om, hvorfor folkeskolen fejler.

Hvorfor der er for meget elevfravær, manglende seksualvejledning, svigt af de begavede, svigt af de svage, svigt af midtergruppen, svigt af fællesskabet, individet, arbejdspladserne, samfundet og lærerne, der ikke ved nok om kristendom og er dovne, mens eleverne dumper i dansk og matematik.

Problemet er ikke kritikken. Problemet er modsvaret fra lærernes fagforening, DLF.

Den pædagogiske institution

Jeg kan godt forstå, at det er næsten umuligt at forklare til en journalist, hvad det vil sige at være pædagogisk professionel. Men hvad laver lærernes fagforening i den forbindelse?

Jo, DLF bruger alt tiden på, hvordan den kan samarbejde bedst med Kommunernes Landsforening, så læreren ikke ses som bagstræberiske medarbejdere.

Derfor har DLF underskrevet en arbejdstidsaftale med KL, der bærer følgende beskrivelse i indledningen: »Kernen i aftalen er et forpligtende samarbejde, der understøtter lærernes muligheder for at kunne udøve deres professionelle dømmekraft og at kunne lykkes med opgaven.«

Ikke et eneste ord om at være pædagogisk professionel. Ikke noget sted i teksten. Der står bare ’professionel’ ud i den blå luft. Det kan jo så være en hvilken som helst professionalisme med en hvilken som helst uddannelsesmæssig baggrund.

Det rejser spørgsmålet, om DLF overhovedet har en mediestrategi, så befolkningen kan forstå, hvad folkeskolens formål er, og hvad folkeskolelærernes opgave er?

Kort sagt har DLF travlt med at pleje en arbejdstidsaftale, der ligner et luftigt forståelsespapir, for at beholde lønniveauet. Hvor er den faglige stolthed?

Hvor lærere og elever mødes...

Folkeskolen er en pædagogisk institution, hvor lærere og elever mødes om skolefag, der skal give eleven mulighed for at blive et myndigt menneske i fremtiden.

I vores samfund indebærer det en pædagogisk uddannelse eller en ansættelse på en pædagogisk institution. Det kan ikke foretages ved hjælp af en digital, teknokratisk styring, eller med et hav af psykologer og sociologer, der kloger sig på undervisningen. Vi bliver nødt til at stole på lærerne og give dem faglig frihed.

Det må derfor være en pædagogisk ledelse, der har ansvaret for det pædagogiske niveau på skolerne. Ikke alle mulige tilfældige ansvarsfrie kommunale ikke-pædagogisk uddannede konsulenter.

Lærere er ikke psykologer eller fitnesspersonale

Folkeskolelærere er ikke ansat til at optimere elevens trivsel med fælles mindset og hoppen rundt hver 45. minut. Lærere er ikke psykologer eller fitnesspersonale.

Lærerne skal i stedet »skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle«. Det står der i folkeskolens formålsparagraf, for dælen, er der da ingen, der læser den?

Og lærerne er heller ikke ansat til at levere bedre Pisa- og nationaltestsresultater hvert år og udfylde enorme mængder af bureaukratiske skemaer til kommunerne. Lærerne »skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre«.

Lærere er kort sagt ansat til didaktisk og pædagogisk at opfylde folkeskolens formålsparagraf. Derfor uddannes de på læreruddannelsen, hvor »studerende gennem uddannelsen tilegner sig den viden og de færdigheder, der er forudsætningen for at kunne virke som faglig, pædagogisk og didaktisk kompetent lærer i den danske folkeskole i henhold til folkeskolens formål, jf. folkeskolelovens § 1«.

Vi uddanner lærere til ét, og vi ansætter dem til noget andet.

Hold jer til formålsparagraffen

Nu må ministeriet, kommunen og som minimum lærernes fagforening tage sig sammen og forholde sig til folkeskolens og læreruddannelsens formålsparagraf.

DLF bliver nødt til at præcisere i det offentlige rum, at folkeskolen er en pædagogisk institution, og at lærerne er pædagogisk professionelle.

Det kan ikke nytte, at DLF alene ønsker, at den nye arbejdstidsaftale skal »understøtte vores fælles målsætning om at skabe størst mulig kvalitet i undervisningen, understøtte et godt arbejdsmiljø og styrke den professionelle kapital«….. når ordet pædagogik overhovedet ikke bliver brugt.

Når folkeskolen ikke anerkendes som en pædagogisk institution, så kan en ’professionel kapital’ jo være hvad som helst.

Det er beskæmmende, hvordan en fagforening kan ignorere det, som er helt unikt for deres medlemmer: For lærerne er det evnen til at varetage en pædagogisk praksis. Ikke alt muligt andet.

DLF har fået mulighed for at svare på dette debatindlæg og vil komme med en replik i de kommende dage.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: