Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsning»Vi har pålagt lærerne en umulig inklusionsopgave, som de ikke har betingelserne for at kunne løfte,« skriver lektorerne Christina Holm Poulsen og Tilde Mardahl- Hansen.
Dette indlæg er noget af det vigtigste og mest fornuftige, der er sagt i inklusionsdebatten.
Fokus har hidtil været, at hvis blot læreren var godt uddannet og forberedt på opgaven, så ville inklusionsopgaven kunne lykkes.
Ressourcer er lig med flere lærere samtidig i klassen
Anne-Brita Loft
Med lærererfaring fra 40 år i Folkeskolen - de sidste 10 år med inkluderede elever glædes jeg over det nye perspektiv: At læreren ikke har betingelserne for at inklusionsopgaven lykkes. Det er helt rigtigt præciseret. Det handler om ressourcer!
Ressourcer er lig med flere lærere samtidig i klassen og i mange flere timer, end praksis er. Således at både de inkluderede, og de mange øvrige elever med forskellige behov, kan få den hjælpende hånd de har brug for i deres læring til det faglige og det sociale.
Støttetimer er blevet udfaset
I de allerførste år med inkluderede elever var