0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Lærerne er blevet stillet en umulig inklusionsopgave

Betingelserne for en god inklusion er ikke længere til stede på skolerne, skriver den pensionerede lærer Anne-Brita Loft. For antallet af støttetimer til inkluderede elever er blevet udfaset til et helt uacceptabelt niveau, som skader alle elever.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

»Vi har pålagt lærerne en umulig inklusionsopgave, som de ikke har betingelserne for at kunne løfte,« skriver lektorerne Christina Holm Poulsen og Tilde Mardahl- Hansen.

Dette indlæg er noget af det vigtigste og mest fornuftige, der er sagt i inklusionsdebatten.

Fokus har hidtil været, at hvis blot læreren var godt uddannet og forberedt på opgaven, så ville inklusionsopgaven kunne lykkes.

Ressourcer er lig med flere lærere samtidig i klassen

Med lærererfaring fra 40 år i Folkeskolen - de sidste 10 år med inkluderede elever glædes jeg over det nye perspektiv: At læreren ikke har betingelserne for at inklusionsopgaven lykkes. Det er helt rigtigt præciseret. Det handler om ressourcer!

Ressourcer er lig med flere lærere samtidig i klassen og i mange flere timer, end praksis er. Således at både de inkluderede, og de mange øvrige elever med forskellige behov, kan få den hjælpende hånd de har brug for i deres læring til det faglige og det sociale.

Støttetimer er blevet udfaset

I de allerførste år med inkluderede elever var