0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jimmi Michelsen
Foto: Jimmi Michelsen

Hvis man skal være et myndigt individ, så må man kunne gennemskue de digitale værktøjer, man benytter sig af i sit liv, skriver Ove Christensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: 7 årsager til, at teknologiforståelse ikke skal være et selvstændigt fag i folkeskolen

Der er to hovedargumenter for, at teknologiforståelsen skal være et fag, skriver uddannelsesforsker Ove Christensen fra UC Absalon. Han opstiller dog syv grunde til, at det ifølge ham vil være en fejl.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I øjeblikket kører der et forsøg med teknologiforståelse på en række skoler i Danmark. På nogle skoler har man det som et selvstændigt fag, medens det andre steder bliver afprøvet som element i de allerede eksisterende fag.

Der er to hovedargumenter for at gøre teknologiforståelse til et fag i skolen: Danmarks konkurrenceevne er delvist baseret på udbuddet af kompetent arbejdskraft. Og hvis man skal være et myndigt individ, så må man kunne gennemskue de digitale værktøjer, man benytter sig af i sit liv.

Der er et klart behov for at integrere digitale teknologier i skolens og dermed elevernes arbejde. Og det er da også en del af skolens opgave at bidrage til, at eleverne lærer konsekvenserne af deres handlinger - også ved brug af digitale teknologier.

Spørgsmålet er blot, om dette kræver et selvstændigt fag i skolen.

Grundtappen i faget er den digitale myndiggørelse, der opnås ved at designe og konstruere løsninger på komplekse problemer som eksempelvis klimakrisen; problemer der ikke kan løses en gang for alle.

For komplekse problemer gælder det, at løsninger aldrig kan være fuldstændige, da de består af en række dilemmaer, og de afgøres til syvende og sidst af værdimæssige valg.

Syv årsager

Forsøgsfaget beskriver rigtig mange fine og højst relevante elementer, hvor også elevernes livsverden inddrages, ligesom faget vægter elevernes samarbejdsevner og inddragelse af den virkelighed, der findes uden for skolen.

Men når jeg alligevel ikke mener, at Teknologiforståelse skal indgå som et nyt selvstændigt fag i skolen, så skyldes det en lang række forhold.

1. Fagbeskrivelsen bygger på en forestilling om en række specifikke kompetencer, som eleverne skal tilegne sig i løbet af deres skoleforløb, der er tæt forbundet med en forestilling om udviklingen af ‘det digitale samfund’. Dette er problematisk ved, at det bryder med skolens almene sigte, hvor eleverne netop udvikler almene kundskaber og færdigheder.

2. Faget bygger på en snæver opfattelse af, hvad teknologi (og forståelse) er, og hvordan teknologi kan og bliver forstået inden for en række videnskabelige og videnskabsteoretiske opfattelser. Teknologi opfattes primært ‘teknologisk’ som noget, der består af mere eller mindre klart definerede funktioner, der kan forklares og dermed demaskeres ift. deres intentioner. Opfattelse af teknologi er en naturvidenskabelige forståelser, som ikke integrere humanistiske og samfundsvidenskabelige opfattelser af teknolog.

Mange af de relevante elementer, der er beskrevet som videns- og færdighedsområder ligger allerede i de eksisterende fag


3. Fagets beskrivelse af myndiggørelse er en funktionel beskrivelse af myndighed, hvor det handler om, at den enkelte kan kende konsekvenserne af brug af teknologier. Det betyder, at myndighed frakobles hele forestillingen om modstillingen mellem menneske og borger, der ellers ligger i myndiggørelsesbegrebet fra oplysningstiden og frem.

4. Mange af de relevante elementer, der er beskrevet som videns- og færdighedsområder ligger allerede i de eksisterende fag. Det gælder således arbejdet med komplekse problemer, som elever kan arbejde med i alle fag - og det gælder de analytiske færdighed og mønstergenkendelse, der i forsøgsfaget kaldes ’computationel tænkning’.

5. Store dele af fagets begrundelse bygger på en forestilling om, at samfundet grundlæggende er bestemt ved dets digitalitet, hvilket langt fra er tilfældet. Samfundet er primært bestemt ved, at økonomi og magt betinger, hvad der kan ske samfundsmæssigt og hvordan. Digitalisering er således mest af alt et middel - og ikke den altforklarende grund til den måde, samfundet fungerer på.

6. Designmetoden gøres til den pædagogiske grundform. Designforståelsen i faget er, at alt i verden eksisterer som mere eller mindre komplicerede og komplekse problemer, som man kan løse gennem en tænkning i og forståelse for design.

7. Hvilket også fører til det syvende punkt, der går på, at man i fagbeskrivelsen får et indtryk af, at løsningen på alle problemer er konstruktion af digitale artefakter eller services. Det betyder, at omverdensforståelsen reduceres til digitale processer, og at faget bidrager til en meget reduktionistisk opfattelse af såvel mennesker, samfund, artefakter og natur.

Opdater fagligheder

Der er efter min opfattelse mange gode tanker i fagbeskrivelsen for et nyt fag, og det består af gode og relevante elementer, som sagtens kan aktiveres i forskellige sammenhænge, når først de vrides fri af den reduktionistiske ramme, de er placeret i.

Derfor kan det være en god ide at kigge på fagbeskrivelsen med henblik på at spørge: hvad er det, de enkelte fag kan lære af teknologiforståelse, og hvilke elementer bør vi tage ind i fagene.

For alle fag og fagligheder må opdatere sig i forhold til, at mange opgaver og processer i dag foregår ved hjælp af digitale processer og redskaber - dette lader ingen fag eller fagligheder uberørt.

Så lad os sætte gang i processen med at opdatere skolens fag, så de rent faktisk også afspejler det videnskabsfagenes udvikling og det samfund og den livsverden, eleverne befinder sig i.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: