0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dagens debattører giver dig tre måder at få elever til at søge bredere på erhvervsuddannelserne. Her er en folkeskoleklasse på rundtur på teknisk skole i Brøndby.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Rambøll: 3 måder at åbne elevers øjne for forskellige erhvervsuddannelser

Hvis flere skal vælge en erhvervsuddannelse, skal eleverne søge mod mindre kendte uddannelser som struktør eller en procesoperatør. På baggrund af en undersøgelse fra Rambøll får du her 3 greb, der virker til at få flere elever mod en erhvervsuddannelse.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er 102 erhvervsuddannelser at vælge imellem.

De har et meget forskelligt fokus; fra teknisk til merkantilt, fra omsorg til oplevelsesøkonomi. Det kan være lidt tilfældigt, hvilke fag eleverne bliver introduceret til i udskolingens brobygningsforløb, og kun få elever kender de mange efter- og videreuddannelsesmuligheder, en erhvervsuddannelse giver adgang til.

Lise Nordvig Rasmussen er manager ved Rambøll Management Consulting og en af dagens tre debattører.

Typisk kender eleverne en håndfuld af de største erhvervsuddannelser, mens de øvrige er helt ukendte og slet ikke en del af udskolingselevernes uddannelsesbillede. Det manglende kendskab bliver ofte en stopklods. Den skal fjernes, så flere elever i grundskolen vælger en erhvervsuddannelse i fremtiden.

Jens Kirkegaard er en del af formandskabet for struktørfagets faglige udvalg.

Det er ikke en opgave, som grundskolen kan eller skal løse alene. Vejen dertil er et styrket lokalt samarbejde mellem grundskoler, UU, erhvervsskoler og virksomheder. Det viser en undersøgelse, Rambøll har lavet for Byggeriet Uddannelser om rekruttering til struktørfaget.

Jesper Juul Sørensen er en del af formandskabet for struktørfagets faglige udvalg.

Undersøgelsen viser også, at der rundt omkring i landet er gode eksempler på, hvordan lokale nøgleaktører omkring eleverne tænker i kreative samarbejdsmuligheder og stiller sig til rådighed for hinanden. Med afsæt i denne og tidligere undersøgelser peger vi på tre simple greb, der kan sikre lokalt samarbejde mellem grundskoler, UU, erhvervsskoler og virksomheder og styrke de unges kendskab til erhvervsuddannelserne.

1. Udnyt de forskellige afprøvningsmuligheder

En rigtig og virkelighedsnær fornemmelse af, hvad en uddannelse kan føre til, er afgørende for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse.

Vores undersøgelse viser, at en del unge efterspørger et supplement til de klassiske informationsmaterialer og -arrangementer. Der peges på betydningen af at sprede viden om erhvervsuddannelserne gennem afprøvning af faget.

Det er afgørende at kunne invitere grundskoleelever ind på erhvervsskolernes værksteder og øvelokaler, så eleverne kan se og opleve, hvordan eleverne på erhvervsskolerne i praksis arbejder med de forskellige fag.

Der kan også tænkes i kombinerede forløb, hvor erhvervspraktik i en virksomhed, der giver udskolingseleverne mulighed for at mærke faget og atmosfæren, kan indgå som afslutning på et brobygningsforløb på en erhvervsskole.

Der findes allerede gode eksempler på, at både erhvervsskoler og virksomheder inviterer eleverne ind som et led i en afklaring af uddannelsesvalget.

2. Brug rollemodeller

Endnu et forhold, som kan hjælpe den unge i uddannelsesvalget, er mødet med faglærere og virksomhedsrepræsentanter, der kan formidle deres personlige fortælling om valg af erhvervsuddannelse.

Et oplæg med den personlige fortælling kan være med til at nedbryde elevernes fordomme om uddannelser og brancher, men giver også muligheden for at spejle sig i rollemodellen.

Et oplæg med den personlige fortælling kan være med til at nedbryde elevernes fordomme

Rollemodellerne er gode til at møde eleverne i øjenhøjde samt lytte til og forstå elevernes spørgsmål. De kan i kraft af deres erfaringer også svare på elevernes spørgsmål på en vedkommende og engagerende måde. Også i forhold til forældrene kan dette have betydning, fordi det kan udfordre deres forforståelser af erhvervsuddannelser og mindske deres eventuelle bekymring om det arbejdsmiljø, deres søn eller datter skal ud i.

Her er det vigtigt, at erhvervsskolerne og virksomheder overvejer, om de har elever eller ansatte, som kan fungere som rollemodeller og tilbyde de lokale grundskoler, at vedkommende kommer forbi til et oplæg.

3. Gør informationen personlig og visuel

Elever i grundskolen har brug for at se og mærke, hvad de forskellige uddannelser går ud på.

Ifølge vores undersøgelse kan videoer med eksempelvis virksomhedspræsentationer bruges til at give konkrete billeder på, hvilke arbejdsopgaver en uddannelse munder ud i.

Elever har brug for at se ’atypiske’ erhvervsuddannelses-elever – som kvinder i byggefagene

Visuelle formater, der let kan deles på mobilen, er således et vigtigt supplement til informationsfolderen. Det personlige element kan også handle om, at informationen i høj grad målrettes forskellige typer af elever.

Elever har brug for at se ’atypiske’ erhvervsuddannelses-elever – som kvinder i byggefagene – der kan udfordre klassiske forestillinger og vise erhvervsuddannelsernes potentiale til at inkludere alle unge.

Et opmærksomhedspunkt er dog, at videoer og kampagner kommer ud at leve der, hvor de potentielle elever er. De midler, der afsættes til at udarbejde informationen om erhvervsuddannelser, skal altså kanaliseres de rigtige steder hen, så de rammer de potentielle elever, hvor de er – i grundskolen, efterskoler, 10. klasser og lignende.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: