0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Anders Kronborg (S) og Stén Knuth (V) formandsskabet for Folketingets Undervisningsudvalg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Undervisningsudvalgets formandskab: Vi politikere skal lytte og ellers forsøge at holde fingrene fra frihedsforsøget

Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg inviterer kommuner til dialog og ideudveksling angående frihedsforsøget. Men det er også vores håb, at politikerne husker at holde fingrene væk fra styrepinden, skriver formand Anders Kronborg (S) og næstformand Sten Knuth (V) fra udvalget.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Som formandskab for Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg er vi naturligvis meget spændte på at se, hvad frihedsforsøget på dagtilbudsområdet og folkeskoleområdet kan føre til.

Derfor vil vi investere os i forsøget. Vi har inviteret de respektive kommuner, som er en del af frihedsforsøgene på børne- og undervisningsområdet, til dialog med udvalget, og samme udvalg vil også besøge de respektive kommuner.

Vi ønsker direkte dialog med de respektive fagudvalg, for det bliver enormt spændende at se, hvad den øgede frihed fra snærende statslige og kommunale bindinger konkret kommer til at betyde for kvaliteten på de enkelte skole- og daginstitutionstilbud.

Frihedsforsøget

Nu har politikere på Christiansborg og de berørte kommuner den udfordring, at man skal rykke et skridt tilbage, følge og observere forsøget.

Beslutningerne om organiseringen af frihedsforsøget rykkes helt tæt på de enkelte institutioner og dermed på de enkelte ledere, pædagoger, lærer, forældre og elever.

Vi er ikke i tvivl om, at der kommer meget godt ud af besøget. Og vi tror såvel politikere som andre kommuner kan lade sig inspirere af forsøget.

Vi er ikke i tvivl om, at der kommer meget godt ud af besøget

Vi er derfor også glade for, at vi har fået bekræftet, at også KL’s Børne- og Undervisningsudvalg vil følge forsøget tæt.

Inden projektet starter, vil vi i Børne- og Undervisningsudvalget meget gerne tidligt i processen høre, hvordan de enkelte kommuner planlægger arbejdet med forsøgene, og vi har derfor i marts inviteret de pågældende kommuner til at gæste Folketinget. Ligeledes agter vi selv at komme på besøg i kommuner.

Der er mange elementer i et forsøg, som er spændende. Hvilken proces har kommunerne allerede haft? Og hvad forventer de enkelte kommuner at sætte i søen frem mod sommerferien for at klæde skoler og daginstitutioner bedst muligt på til forsøget?

Derudover ser vi frem til, hvordan man inddrager forældre og elever på en ny måde, og hvordan man skaber tryghed for medarbejdere, når faste strukturer og skemaer måske brydes ned og laves på en helt ny måde.

Uden tvivl giver forsøget nogle reaktioner fra lærerne, pædagogerne, lederne, eleverne og forældrene.

Den politiske opgave

Vores håb er, at rigtig mange vil følge forsøget med interesse, men det er også vores håb, at politikerne husker at holde fingrene væk fra styrepinden.

Friheden skal ikke stoppe ved borgmesterkontoret! Den politiske opgave bliver i stedet at suge til os af indtryk og inspiration.

Friheden skal ikke stoppe ved borgmesterkontoret!

Vi tror på, at forsøget i kommunerne vil tilføre både folkeskolen og børnepasningen nye kvaliteter.

For eksempel vise os, hvordan lokal iderigdom kan medvirke til, at vi i folkeskolen giver eleverne en hverdag med bevægelse og mulighed for at bruge kroppen – en af de udfordringer, vi ikke har været dygtige nok til at løfte endnu.

Vi ønsker medarbejdere i Holbæk, Esbjerg, Helsingør og Rebild Kommune et stort held og lykke med forsøget. Vi glæder os til at følge jeres arbejde.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: