0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Anders Rye Skjoldjensen
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

, skriver Thomas Gyldal Petersen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


KL før topmøde: Den statslige og kommunale styring af skolen skal saneres

Coronakrisen er en oplagt anledning til at blive skarpere på, hvordan vi sikrer den rette balance mellem lokal frihed og professionel dømmekraft på den ene side og styring og ledelse på den anden. Det er tid til at se indad, skriver Thomas Gyldal Petersen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Helsingør, Rebild, Esbjerg og Holbæk. De fire kommuner har grebet regeringens stafet om at frigøre dagtilbud og skoler fra unødvendig styring og kontrol. Nu er de i fuld gang med at overveje, hvordan de kan sætte deres dagtilbud og skoler fri.

Målet er, at ledere og medarbejderes faglighed bliver sat bedre i spil, og at de får mere tid til kerneopgaven: sikre at alle børn trives, udvikler sig og lærer.

I KL følger vi nysgerrigt arbejdet i de fire kommuner. Men det er afgørende for os, at intentionerne om mere lokal frihed, tillid og ansvar kommer til at kunne mærkes i alle 98 kommuner.

Det kan de nemlig desværre ikke i dag.

I en ny undersøgelse fra Lederne svarer to ud af tre kommunale ledere, at der er kommet flere kommunale og statslige krav om dokumentation sammenlignet med for to år siden. Samtidig oplever mere end hver tredje leder i kommunerne, at de har fået mindre rum til at lede og føre politiske beslutninger ud i livet i løbet af de seneste to år.

Der skal være større tillid til, at man lokalt arbejder kvalificeret og engageret med at løse opgaven bedst muligt

Det kan og skal vi gøre bedre. Der skal være større tillid til, at man lokalt arbejder kvalificeret og engageret med at løse opgaven bedst muligt.

Det betyder ikke, at al styringen helt skal fjernes. Kommunerne har ansvar for at tilbyde skoler og dagtilbud af høj kvalitet. Det indebærer, at forvaltningen skal være en understøttende hånd i ryggen på ledere og medarbejdere i deres arbejde.

Og det indebærer, at forvaltningen skal kunne følge kvaliteten, så kommunen og de folkevalgte kommunalpolitikere kan stå på mål for, at alle børn, unge og familier får den nødvendige støtte.

Det er vigtigt, at også kommunalbestyrelsen tager et ansvaret på sig og udstikker retning og rammer med udgangspunkt i de lokale muligheder og forventninger.

Balance mellem styring og frihed

Nogen siger, at alt er blevet sluppet fri i kommunerne under coronakrisen, og at det fungerer meget bedre end tidligere. Den fortælling er ikke rigtig.

Forvaltninger rundt i hele landet har på baggrund af nationale retningslinjer og anbefalinger udstukket præcise rammer for arbejdet i dagtilbud og skoler. Og inden for de rammer har ledere og medarbejdere haft frihed til at finde de gode løsninger. En opgave, der er blevet løst imponerende godt rigtig mange steder.

Coronakrisen er en oplagt anledning til at blive skarpere på, hvordan vi sikrer den rette balance mellem lokal frihed og professionel dømmekraft på den ene side og styring og ledelse på den anden.

Det betyder ikke, at al styringen helt skal fjernes

Derfor vil KL tage initiativ til sammen med parterne på området at undersøge, hvor der er unødig statslig og kommunal styring på folkeskole- og dagtilbudsområdet – og hvor styring faktisk bidrager til at udvikle kvaliteten.

På skoleområdet har KL allerede givet nogle bud på, hvor vi kan skabe mere lokalt forankret kvalitetsudvikling. Vi foreslår, at Fælles Mål, kvalitetsrapporter og nationale måltal fornyes eller helt afskaffes. På dagtilbudsområdet anbefaler vi bl.a., at der bliver lavet et studie af kvaliteten i danske dagtilbud.

Disse forslag og mange andre skal vi debattere på KL’s virtuelle Børn & Unge Topmøde i dag torsdag 28. januar.

Her vil lokalpolitikere, forvaltninger, kommunale ledere, børne- og undervisningsministeren og folketingspolitikere mødes for at blive inspireret og inspirere hinanden til, hvordan vi skaber bedre sammenhæng i indsatsen til børn og unge.

Kommunerne er skabt til at støtte børn og unge i deres rejse fra vuggestue og børnehave, til skole og videre i uddannelse og job. Vi er tæt på familierne, kender de lokale forhold og har mange fagligheder samlet.

Men for at kunne lykkes med at give alle børn den bedst mulige start på livet, skal rammerne fra Christiansborg være meningsfulde. I dag udfordrer detaljeret central styring kommunernes mulighed for at skabe fleksible rammer for dagtilbud, skoler og det specialiserede børneområde.

Samtidig skal vi i kommunerne se indad og fjerne kommunal styring og administration, som ikke skaber værdi for vores børn, unge og deres familier.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Læs mere