0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix
Foto: Stine Bidstrup/Ritzau Scanpix

Visionen er at etablere en uddannelse, som vil tiltrække studerende fra hele landet, skriver Kristian Jensen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Kristian Jensen: Derfor er en ny, fri læreruddannelse i Herning en god ide

Venstres Kristian Jensen forsvarer i dette debatindlæg, at partiet har fremsat et forslag om at lave en ny, fri læreruddannelse i Herning. Det er forkert at se Den Frie Læreruddannelse i Herning som en konkurrent til de lokale uddannelser, skriver han.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er forudsigeligt, at nye ideer vækker debat. Det er også forudsigeligt, at nye uddannelser vækker bekymring hos de nuværende uddannelser.

Derfor hilser jeg indlæggene om læreruddannelsen og forslaget fra en række partier velkommen. Men jeg vil også tillade mig at rette nogle af de misforståelser, som er kommet frem.

Ideen om Den Frie Læreruddannelse

Vi har allerede i dag en alternativ læreruddannelse med Den Frie Lærerskole i Ollerup, som siden 1949 har uddannet lærere til friskoler, efterskoler, højskoler m.v.

Så vi kender altså til to spor i læreruddannelsen allerede. Det er heller ikke folketingsmedlemmer, som har født ideen om Den Frie Læreruddannelse i Herning.

Det er en kreds af borgere, akademikere og interessenter, som i en årrække har arbejdet med idegrundlaget

Det er en kreds af borgere, akademikere og interessenter, som i en årrække har arbejdet med idegrundlaget bag en ny måde at tænke lærerens rolle i forhold til elever, skole og forældre.

Herning Kommune har bistået med assistance, men det er et forslag, som i bund og grund er startet uden for det politiske miljø.

Når vi så alligevel har løftet forslaget ind som et beslutningsforslag i Folketinget, så skyldes det, at lovgivningen i dag kun tillader, at der gives taxametertilskud til én læreruddannelse uden for professionshøjskolerne, nemlig Den Frie Lærerskolen i Ollerup. Derfor kræves der ny lovgivning, såfremt tankerne skal kunne realiseres.

Visionen om en etableret uddannelse

Visionen er at etablere en uddannelse, som vil tiltrække studerende fra hele landet. Det er ikke en uddannelse, som skal konkurrere med Nr. Nissum eller Skive.

Det er en uddannelse, som skal tiltrække studerende, der ønsker det ekstra niveau som Den Frie Læreruddannelse kan tilbyde: sigtet mod fagligt kompetente lærer, at have rod i den europæiske oplysningsfilosofi og at fremme dannelse, åndsfrihed og folkestyre som betydningsfulde for samfundets velstand.

I dag kan Den Frie Lærerskole i Ollerup notere sig flere studerende fra hovedstaden end fra Fyn

I dag kan Den Frie Lærerskole i Ollerup notere sig flere studerende fra hovedstaden end fra Fyn! Det er altså muligt at skabe et uddannelsestilbud, som tiltrækker studerende fra andre landsdele, hvis det faglige og didaktiske niveau er attraktivt nok.

Faktisk er der i dag i hvert fald én studerende som rejser forbi både Nr. Nissum og Skive for at komme til læreruddannelsen i Ollerup.

Dermed er det forkert at se Den Frie Læreruddannelse i Herning som en konkurrent til de lokale uddannelser. Det er et supplement, som jeg vurderer vil kunne tiltrække studerende, som måske i dag fravælger de traditionelle læreruddannelser.

Et frugtbart og værdifuldt uddannelsesmiljø

Jeg er personlig tilhænger af mangfoldighed. Jeg tror på, at udvikling af flere ideer vil skabe et mere frugtbart og værdifuldt uddannelsesmiljø.

Jeg mener, at Den Frie Læreruddannelse vil berige og inspirere de eksisterende læreruddannelser, på samme måde som valgmenigheder og folkekirker har beriget og inspireret hinanden i årevis.

Det betyder også, at jeg ikke er blind for, at der er udfordringer i de nuværende læreruddannelser, hvilket Monica Lendal Jørgensen også understreger i sit indlæg fra 11. januar.

Vi anerkender behovet for en forbedring af læreruddannelsen

Forslagsstillerne skriver faktisk direkte i beslutningsforslaget, at vi anerkender behovet for en forbedring af læreruddannelsen.

Jeg anser det bare ikke for at være et enten-eller, men et både-og. Vi kan både skabe et bedre uddannelsestilbud og samtidig arbejde med den vision for læreruddannelserne, som Tommy Ahlers satte i gang.

Jeg skal ikke bestemme, hvordan Den Frie Læreruddannelse vælger at tilrettelægge deres samarbejdsrelativer. Det er ikke min opgave som lovgiver.

Men jeg kan se, at de allerede har rakt ud til andre kulturbærende uddannelser, som eksempelvis den jyske sangskole, og jeg mener selv, at der er gode muligheder for samarbejde mellem Den Frie Læreruddannelse og VIA University College.

Det er bare ikke nok, at den ene part rækker hånden frem. Det kræver også, at nogle tør lægge deres fordomme og bekymring for nye ideer væk og tage imod indbydelsen til samarbejde.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-600 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: