0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Privat
Foto: Privat

Mads Bentzen er forælder til børn på en lukningstruet folkeskole i Skanderborg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Debat: Hvornår blev det socialdemokratisk politik at erstatte folkeskolen med privatskoler?

Vi har flere gange hørt, at vi jo bare kunne lave en friskole. Det er enormt provokerende at høre vores lokale politikere lufte idéen om denne form for udlicitering, skriver en forælder til børn på en lukningstruet folkeskole.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

På et pressemøde 24. august blev børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) af redaktøren for Skole og Forældres magasin, Skolebørn, spurgt ind til, hvordan lukning af små folkeskoler med en opfordring til at drive skolen videre som privatskole hænger sammen med socialdemokratisk skolepolitik.

»Helt utrolig dårligt,« svarede hun ifølge magasinet og fortsatte:

»Det er jo Skanderborg Kommune, der bestemmer over skolerne, så det skal jeg som undervisningsminister ikke blande mig i. Men i forhold til den vej, jeg gerne vil folkeskolen, er det den forkerte vej.«

Det er enormt provokerende at høre vores politikere lufte idéen om den form for udlicitering

Som man kan læse i Skolemonitors artikelserie om kommuner, der lukker folkeskoler, er det desværre den vej, det går i Skanderborg Kommune. Her vil man lukke to lokale landsbyskoler og har i samme åndedrag opfordret forældrene til at åbne en friskole i stedet.

Regeringen og dens støttepartier vil have, at folkeskolen er forældrenes førstevalg, men hvor længe vil de bare se til, mens deres lokale partifæller er arkitekterne bag den her udvikling?

Sigter mod bundplacering

Borgmester i Skanderborg Kommune Frands Fischer (S) kan blandt sine socialdemokratiske borgmesterkollegaer prale med, at han bruger 8.478 kroner mindre årligt per elev på folkeskolen end landsgennemsnittet. Det betyder, at der mangler cirka 67 millioner kroner årligt på folkeskolebudgettet i Skanderborg Kommune for at ligge bare midt på listen.

Skanderborg Kommune har samtidig stor befolkningstilvækst, og der skal gøres noget ved strukturen for dag- og skoletilbud. Men i stedet for at prioritere folkeskolen skal der nu findes yderligere 10 millioner om året i budgettet til omfordeling. Frands Fischer sigter således mod en bundplacering i landet.

For at nå målet må skolerne i Bjedstrup og Hylke altså dreje nøglen om, og det er trods af at en tredjedel af kommunens borgere bor på landet. Aktuelt er det på de to små skoler, hvor udgifterne pr. elev er højest. Men om fem eller ti år vil det være andre skoler, der skiller sig ud pga. demografien.

Antallet af børn varierer i alle skoledistrikter. Men politikerne vil have »kloge kvadratmeter,« som de siger. Og de skal jo løse en ’bunden opgave’. Problemet er blot, at det dels er en opgave, som de har stillet sig selv, og dels at kvadratmeter, der er kloge om et par år, er knapt så kloge ti år senere.

Provokerende tilbud

I processen op til forslaget om en ny skolestruktur har jeg og mange andre lokale borgere taget del i samtaler og debatter med vores lokalpolitikere. Her har vi op til flere gange hørt, at vi jo bare kunne lave en friskole.

Det er enormt provokerende at høre vores politikere lufte idéen om den form for udlicitering.

Vi bad derfor kommunens embedsværk om at regne på, hvad det egentlig vil spare kommunen, hvis vi drev vores lokale folkeskole videre som en friskole. Ud fra et overordnet skøn er det embedsværkets vurdering, at der kan være ’en mindre positiv effekt’ på kommunens økonomi ved oprettelsen af en friskole. Altså meget lidt sparet.

Så skulle den idé være lagt ned.

Men desværre hævder socialdemokraterne nu, at vi ønsker en friskole i vores lokalområde, trods vi tydeligt har givet udtryk for, at vi selvfølgelig vil have fortsat drift af vores mere end 150 år gamle folkeskole, som glimrer med høj faglig og social trivsel, stigende børnetal og nok kommunens højeste tilslutningsprocent.

Jeg håber, de snart indser, at det ikke er foreneligt med deres respektive partiers skolepolitik

Den socialdemokratiske formand for Undervisnings- og Børneudvalget, Trine Frengler, kalder tilbuddet om friskole for »et stort hold kæft bolsje«. Men jeg tror og håber, at de fleste socialdemokrater, SF’ere og Enhedslisten-folk uden for Skanderborg undrer sig over, at man på denne måde forsøger at udlicitere skoledriften til forældrene i de mindre lokalsamfund.

Jeg håber, de snart indser, at det ikke er foreneligt med deres respektive partiers skolepolitik. Og jeg håber ikke, at de holder kæft, når de når til den erkendelse. Ellers skal jeg hjælpe dem på vej her for - beklager mit ordvalg - men jeg kan altså ikke holde min kæft!

Spørgsmålet fra pressemødet til Pernille Rosenkrantz-Theil er mere relevant end nogensinde. I Skanderborg Kommune er spørgsmålet desværre også mere aktuelt end nogensinde at stille til SF, Enhedslisten og Radikale Venstre.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skolemonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: