0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Mads Frost / Ritzau Scanpix
Foto: Mads Frost / Ritzau Scanpix

Nedbringelse af skolefravær kræver skifte i fokusområder. Billedet her er fra Møllevangskolen, som med succes har nedbragt fraværet ved, at skolelederen er tydelig og byder velkommen hver morgen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Løsningen på at nedbringe skolefravær findes i skolen

Løsninger på fravær i skolen kræver et skift i tænkningen og i fokus, skriver Gro Emmertsen Lund. Hvad er det i skolen, som barnet vil væk fra, og hvad er det i skolen, som holder barnet væk?

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Fravær er kommet højt på den skolepolitiske dagsorden efter, at det står klart, at et stigende antal børn ikke møder op på skolen til undervisningen, som de skal. I Aarhus har cirka hvert tiende afgangselev fra 2019 eksempelvis haft et fravær på mere end 200 dage gennem deres skolegang, skrev Politiken Skoleliv for nyligt.

Både dansk og international forskning viser, at fravær er en risikofaktor i forhold til øget frafald senere i uddannelsessystemet, og at dette igen er en risikofaktor for sociale, psykiatriske og økonomiske problemer i voksenlivet. Der er altså gode grunde til at bekymre sig om det stigende fravær, samt finde veje til at øge elevers fremmøde i skolen.

Det store spørgsmål er hvordan.

Langt de fleste børn vil umådelig gerne i skole og opleve at være en del af skolens fællesskab både fagligt og socialt

Den traditionelle praksis på området har været at fokusere på det skolefraværende barn og se på, hvilke årsager der har kunn