Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningFravær er kommet højt på den skolepolitiske dagsorden efter, at det står klart, at et stigende antal børn ikke møder op på skolen til undervisningen, som de skal. I Aarhus har cirka hvert tiende afgangselev fra 2019 eksempelvis haft et fravær på mere end 200 dage gennem deres skolegang, skrev Politiken Skoleliv for nyligt.
Både dansk og international forskning viser, at fravær er en risikofaktor i forhold til øget frafald senere i uddannelsessystemet, og at dette igen er en risikofaktor for sociale, psykiatriske og økonomiske problemer i voksenlivet. Der er altså gode grunde til at bekymre sig om det stigende fravær, samt finde veje til at øge elevers fremmøde i skolen.
Det store spørgsmål er hvordan.
Langt de fleste børn vil umådelig gerne i skole og opleve at være en del af skolens fællesskab både fagligt og socialt
Den traditionelle praksis på området har været at fokusere på det skolefraværende barn og se på, hvilke årsager der har kunn