0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Skolelukningerne er en realitet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Vi behøver ikke Aula eller fjernundervisning for at skabe læring hos vores børn

Snak med børnene om coronavirus. Bag en kage og lær dem igennem opskrifter. Byg et papirfly og mål siderne. Tæl billederne på væggene og lav regnestykker. Og slap af, lyder nogle råd fra dagens debattør.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hold nu op en krise! Alt er lukket, forretninger, sportsaktiviteter, banker… og skoler. Og netop det sidste betyder jo, at der nu kun er nødberedskab tilstede på skolerne, og kun i absolut nødstilfælde kan børnene blive passet. Hvilket også betyder, at undervisningen ikke længere er i funktion.

Sebastian Jørgensen er pædagog og dagens debattør.

Det stiller krav til forældre, familie, ledelse, lærer og pædagoger om, at vi for alt i verden skal sørge for, at der ligger undervisningsmateriale en masse alle tænkelige steder. Intra, Aula, Tabulex, Clio, Alinea. Og både fagpersonale, forældre og ikke mindst børn er i den grad på overarbejde for at finde hoved og hale i det her cirkus. For det er et cirkus.

Det er et cirkus, der med pomp og pragt, og frygt, fortæller os, at hvis vi ikke sørger for at holde snuden i sporet ... så er alt tabt.

Det er et cirkus, der med pomp og pragt, og frygt, fortæller os, at hvis vi ikke sørger for at holde snuden i sporet, og sørger for at børnene minimum seks timer om dagen har en lix-13-bog, en kopimappe, en forælder til at holde oplæg, eller tre timers onlinekursus om jordens indre, så er alt tabt.

Det er tabt, fordi eleverne derfor ikke opfylder de krav, som regeringen og div. reformer har udstukket i tidens løb, og vi ikke længere kan dokumentere, at de har fået 700 timers dansk, 500 timers matematik osv. og det er simpelthen et problem.

En blind plet

Problemet er, at vi er blevet reformblinde, og vi ikke længere kan se det reelle formål med det vi laver, nemlig at elever og børn over hele landet skal lære, hvordan man begår sig i det samfund, vi befinder os i. For det er selvfølgelig vigtigt, at vi hver dag giver vore små nye kompetencer om vores tilværelse. Vi har bare glemt, at der er en milliard måder, hvorpå man lærer det. For det gør de hele tiden.

Selvfølgelig er det vigtigt, at elever og børn landet over får en forståelse omkring samfundet, og hvad der i øjeblikket sker, og hvordan vi håndterer det. Det behøver man dog hverken matematikbøger, Aula eller fjernundervisning for at skulle og kunne.

Så kære forældre, lærere, pædagoger, ledelse, regering og ikke mindst børn: Brug tiden på hinanden

Snak med børnene om coronavirus. Bag en kage og lær dem igennem opskrifter. Byg et papirfly og mål siderne. Tæl billederne på væggene og lav regnestykker. Kig på uret og lær klokken. Gå på internettet og find sjove film om dyr eller kroppen. Mulighederne er utallige, men hvad vigtigere er… de virker.

Det er selvfølgelig også vigtigt, at vi som fagpersonale får gjort materiale tilgængelig til dem, som ønsker og har brug for noget støtte, da vi står i en helt unik situation. Men måske er det lige så vigtigt at vi appellerer til, at forældre faktisk bruger den tid, de har til rådighed med deres børn, og giver dem de kompetencer, de føler er vigtige for netop deres børn.

Så kære forældre, lærere, pædagoger, ledelse, regering og ikke mindst børn: Brug tiden på hinanden, og på aktiviteter der giver mening for jer, og bring så læringen ind i aktiviteten. For det kan sagtens lade sig gøre, og det er mindst lige så rigt på læring, som en fagbog er… Hvis ikke mere!

Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: