0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Professionshøjskolen Absalon
Foto: Professionshøjskolen Absalon

Lektor Anette Møller Hansen er fortaler for udvikling af mange innovative didaktiske designs med fokus på deltagelse og differentiering.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Debat: Her er fordelene ved Ludo-modellen

Design, didaktik og demokratiske deltagelsesformer er vejen frem, skriver lektor Anette Møller Hansen i en replik til designrektor Lene Tanggaard.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I et debatindlæg i Politiken Skoleliv 14. januar skriver Lene Tanggaard, rektor for Designskolen Kolding, at hvis vi vil skabe meningsfulde skoler med trivsel og faglig udvikling, får design og pædagogik pludselig uendeligt meget med hinanden at gøre.

Lad os endelig se på, hvad design og pædagogik kan sammen. Mit fokus er her på didaktik. Ved at anvende innovative demokratiske didaktiske principper bliver måden at lære og løse en opgave på en del af læringsmål og undervisningens indhold.

Vi har i dag for mange elever, der ikke er engagerede eller ser en mening med at gå i skole. Eleverne skal være medskabende didaktiske designere af undervisningsforløb, da der er mange veje gennem en tekst – alt efter hvilke dimensioner, materialer og medier eleverne får lov at bringe i anvendelse. Tekster, billeder, fysiske artefakter og bevægelser beriger hinanden i æstetiske læreprocesser.

Individuelle læringsmål kan ikke stå alene – vi lærer mest af hinanden

Det kalder på, at vi som uddannelsesinstitutioner både højner fagligheden i de såkaldt praktisk-musiske fag og inddrager disse fagligheder i alle fag. Det er derfor vigtigt, at fantasi, kreativitet og designtænkning bliver en del af indholdet i hele uddannelsessektoren, og det sker gennem innovation af didaktik med designbriller. Vi ønsker som samfund, at elever og studerende får mod på at designe og re-designe for at løse morgendagens relationelle og miljømæssige udfordringer.

Engagér eleverne med dialogisk didaktik

Didaktik handler om at få pædagogisk viden omsat til konkrete handlinger i undervisningsrummet. 'Alle elever skal blive så dygtige, som de kan og få lyst til at lære mere',som der står i folkeskoleloven. Det er en udfordring, hvis undervisningen er ens for alle med instrukser fra tavlen.

Der er mange andre måder at organisere undervisning på. Didaktik handler om: at planlægge, begrunde, udføre og evaluere sin undervisning.