0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Frivillige skolevenner skal kun være ekstra krydderi i undervisningen – ikke nødvendig ubetalt arbejdskraft, skriver lærer Stina Egedius Miller. Her er det foreningen Skolens Venner, som organiserer pensionister som frivillige i folkeskoler landet over.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk

Lærer: Skolevenner nærmer sig social dumping

Det er problematisk, at pensionister, der er frivillige skolevenner, kommer til at konkurrere med lønnet, uddannet arbejdskraft, lyder det fra skolelærer Stina Egedius Miller.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det er fantastisk, at vi har fået en regering, der vil folkeskolen. Jeg håber, at de gode løfter om arbejdstidsaftale og milliarder kommer til at munde ud i den vitaminindsprøjtning, vi trænger til på området.

Jeg håber også, det betyder, at vi ikke længere er tvunget til at inddrage frivillige kræfter for at få hverdagen i folkeskolen til at hænge sammen. Det tangerer nemlig social dumping.

Privatfoto
Foto: Privatfoto

Stina Egedius Miller

I vores frustration over mangel på hænder i undervisningen, er vi på min skole jævnligt blevet opfordret til at få en frivillig skoleven med i undervisningen. Jeg har nægtet kategorisk. Ikke fordi jeg ikke under friske pensionister at involvere sig i frivilligt arbejde. Jeg er kæmpe fan af frivilligheden i Danmark. Men når den begiver sig ind på fagområder, hvor det uundgåeligt kommer til at konkurrere med lønnet arbejdskraft, foretrækker jeg uddannet personale, som får løn for den opgave, de er ansat til.

Det har ikke været nemt. Når kollegaer står med tårer i øjnene over ikke at kunne nå alle elever i undervisningen, hvem er jeg så at nægte at bede om ekstra hænder, der kan give den fornødne hjælp uden at tynge skolens budget?

Nødvendig ubetalt arbejdskraft

Derfor har jeg sidste år også samarbejdet med en frivillig skoleven. Fordi min kollega ønskede det. Jeg har selvfølgelig mødt skolevennen med respekt, og jeg ville simpelthen lyve, hvis jeg ikke også erkendte, at jeg var ovenud lykkelig for at se hende dukke op den dag, jeg stod med 53 fjerdeklasser og en vikar i håndværk og design. Det ændrer bare ikke på, at hun udfylder et hul, der burde være fyldt af uddannet personale.

Vi får at vide, at de frivillige skolevenner skal gå til hånde og ikke løse en pædagogisk opgave

Vi får at vide, at de frivillige skolevenner skal gå til hånde og ikke løse en pædagogisk opgave. Jeg ved ikke, hvordan man undgår at løse en pædagogisk opgave, når man deltager i undervisningen i relation med eleverne. Når jeg har spurgt, om vi f.eks. kunne bruge skolevennerne til praktiske opgaver, kopiering, osv., har jeg fået beskeden, at det var vigtigt, at deres opgaver gav mening for dem.

Jeg ved godt, at min ledelse ikke mener, at det uvæsentligt for personalet, at deres opgaver giver mening, men tænk hvis det var grundtanken for alle ansatte: at opgaverne skulle give mening, og at der var tid nok til dem.

Skolevennerne på min skole er søde, empatiske og dygtige kræfter. Jeg håber, at vi til næste år kan have dem med i undervisningen som ekstra krydderi – ikke som nødvendig ubetalt arbejdskraft.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.skoleliv@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage