Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningI juni 2019 udgav prorektor på UC Syd, Alexander von Oettingen, en meget mærkelig bog med den bramfri titel Pissedårlig undervisning.
Hvorfor er bogen mærkelig? Det er den af tre grunde: Den er selvmodsigende. Den gør sig skyld i misforståelser. Og den undsiger en hel profession, nemlig lærerprofessionen.
Derfor har jeg tre spørgsmål til Alexander von Oettingen: Hvorfor disse selvmodsigelser? Hvorfor disse misforståelser? Og hvorfor denne karakteristik af lærerprofessionen? Men før du svarer, skal jeg jo nok uddybe mine påstande og spørgsmål en smule.
Bogen er selvmodsigende, fordi den ikke kan beslutte sig for, om pissedårlig undervisning (som jeg herefter bare vil kalde for PU) er et resultat af ydre omstændigheder eller et vilkår. I begyndel