0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tiden er inde til, at privatskolerne får et socialt taxameter, skriver forstander Mathias Bruun fra Det Kgl. Vajsenhus.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Privatskoleleder: Der er brug for et socialt taxameter

Det er dyrt for privatskoler med lave skolepenge at prioritere social mangfoldighed, og det giver store økonomiske forskelle mellem skolerne, skriver Mathias Bruun, forstander på privatskolen Det Kgl. Vajsenhus.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Der er ingen sammenhæng mellem tilskudssystemet til privatskoler og forventningen om, at privatskolerne tager socialt ansvar.

Det betyder, at privatskoler, der løfter en stor social opgave, har færre penge til rådighed end privatskoler, der rekrutterer fra de økonomisk bedst stillede kredse.

Nøglen er forældrebetalingen: Lave skolepenge giver flere forældre mulighed for at vælge et alternativ til folkeskolen, mens høje skolepenge omvendt afskærer flere forældre fra et alternativt skoletilbud.

Derfor er der større social mangfoldighed på privatskoler med lave skolepenge, og derfor løfter disse privatskoler en større social opgave end privatskoler med høje skolepenge.

Ingen gevinst ved at tage socialt ansvar

Det nuværende tilskudssystem for privatskoler behandler stort set alle privatskoler ens. Alle privatskoler får 76 procent af, hvad en folkeskoleelev koster i statstilskud og må hente resten af finansieringen hos forældrene. Tilskudssystemet giver ingen gevinst til privatskoler, der prioriterer social mangfoldighed og intet incitament for andre til at følge trop. Derfor rammes de privatskoler, der prioriterer lave skolepenge og høj mangfoldighed direkte på pengepungen.

Selvforskyldt, kan man sige; de kan jo bare hæve skolepengene. Men det ønsker de af forskellige grunde ikke: I landdistrikterne, hvor kommunale beslutninger har lukket en lang række små folkeskoler, har lokalt forældreinitiativ ført til åbning af privatskoler, der ser det som en vigtig opgave at sikre, at så mange familier som muligt har råd til privatskolen, så de økonomisk dårligst stillede børn ikke skal pendle med skolebussen til den centrale folkeskole, mens kammeraterne bevarer skolefællesskabet i nærmiljøet.

Med det nuværende tilskudssystem betaler privatskoler med lave skolepenge selv prisen for den sociale mangfoldighed

I byerne er der tilsvarende privatskoler, der ser det som en væsentlig styrke, at skolen favner socialt bredt og i videst muligt omfang afspejler det omliggende samfund.

I begge tilfælde hjælper lave skolepenge med at gøre skoleporten bredere og den sociale mangfoldighed større.

Tiden er inde til et socialt taxameter

Med det nuværende tilskudssystem betaler privatskoler med lave skolepenge selv prisen for den sociale mangfoldighed, og det giver betydelige økonomiske forskelle mellem privatskolerne.

Det kan man forvisse sig om, hvis man ser på de økonomiske nøgletal for priv