Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningDer er ingen sammenhæng mellem tilskudssystemet til privatskoler og forventningen om, at privatskolerne tager socialt ansvar.
Det betyder, at privatskoler, der løfter en stor social opgave, har færre penge til rådighed end privatskoler, der rekrutterer fra de økonomisk bedst stillede kredse.
Nøglen er forældrebetalingen: Lave skolepenge giver flere forældre mulighed for at vælge et alternativ til folkeskolen, mens høje skolepenge omvendt afskærer flere forældre fra et alternativt skoletilbud.
Derfor er der større social mangfoldighed på privatskoler med lave skolepenge, og derfor løfter disse privatskoler en større social opgave end privatskoler med høje skolepenge.
Ingen gevinst ved at tage socialt ansvar
Det nuværende tilskudssystem for privatskoler behandler stort set alle privatskoler ens. Alle privatskoler får 76 procent af, hvad en folkeskoleelev koster i statstilskud og må hente resten af finansieringen hos forældrene. Tilskudssystemet giver ingen gevinst til privatskoler, der prioriterer social mangfoldighed og intet incitament for andre til at følge trop. Derfor rammes de privatskoler, der prioriterer lave skolepenge og høj mangfoldighed direkte på pengepungen.
Selvforskyldt, kan man sige; de kan jo bare hæve skolepengene. Men det ønsker de af forskellige grunde ikke: I landdistrikterne, hvor kommunale beslutninger har lukket en lang række små folkeskoler, har lokalt forældreinitiativ ført til åbning af privatskoler, der ser det som en vigtig opgave at sikre, at så mange familier som muligt har råd til privatskolen, så de økonomisk dårligst stillede børn ikke skal pendle med skolebussen til den centrale folkeskole, mens kammeraterne bevarer skolefællesskabet i nærmiljøet.
Med det nuværende tilskudssystem betaler privatskoler med lave skolepenge selv prisen for den sociale mangfoldighed
Mathias Bruun, forstander på Det Kgl. Vajsenhus
I byerne er der tilsvarende privatskoler, der ser det som en væsentlig styrke, at skolen favner socialt bredt og i videst muligt omfang afspejler det omliggende samfund.
I begge tilfælde hjælper lave skolepenge med at gøre skoleporten bredere og den sociale mangfoldighed større.
Tiden er inde til et socialt taxameter
Med det nuværende tilskudssystem betaler privatskoler med lave skolepenge selv prisen for den sociale mangfoldighed, og det giver betydelige økonomiske forskelle mellem privatskolerne.
Det kan man forvisse sig om, hvis man ser på de økonomiske nøgletal for priv