Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningDirekte oversat betyder ordet kommune fællesskab. I kommunerne taler vi ofte om vigtigheden af det fælleskommunale skolevæsen. Det er der fire årsager til.
1. Lokale visioner
For det første handler kommunernes rolle på skoleområdet – lige som kommunal opgaveløsning – om lokale visioner, ambitioner og prioriteringer. Det er kommunalbestyrelserne, der sætter rammerne og retningen for skolevæsenet i hver kommune.
Det gør de, fordi der er store forskelle på, hvilke udfordringer skolevæsenet i de forskellige kommuner står over for. Lokalpolitikerne er tættere på de lokale udfordringer end landspolitikerne og kan derfor sætte en retning, der rammer den kommunale virkelighed noget mere præcist.
2. Gode rammer for alle kommunens skoler
For det andet handler kommunernes rolle på skoleområdet om at få skabt gode rammer for alle kommunens skoler. I det ligger et lighedsperspektiv; at alle elever møder nogenlunde samme kvalitet, uanset hvor de går i skole.
Den gode balance mellem pladsen til det lokale og det, der skal gælde for alle skoler, er et fælles lokalt og nationalt ansvar
Anne Vang Rasmussen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen
Skoler kan desværre hurtigt havne i negative spiraler. Hvis en skole får udfordringer med at tiltrække elever, fører det til en dårligere skoleøkonomi (skoler tildeles blandt andet ressourcer pr. elev) og vanskeligheder ved at linjefagsdække undervisningen. Og derfor ofte endnu større udfordringer med at tiltrække elever.
I en kommune lykkes et skolevæsen først for alvor, når alle skoler lykkes. For der går børn på dem alle sammen. Det kan betyde, at det kan blive nødvendigt med strukturelle kommunale initiativer som ressourcetildelingsmodeller, gentegning af skoledistrikter eller andet.
3. Dygtig skoleledelse
Den tredje årsag til at kommunerne har en vigtig rolle på skoleområdet er relateret til den anden årsag, for den handler også om at løfte alle skoler – men gennem ledels