0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto

Kommunerne har en vigtig opgave med at balancere det fælleskommunale, skriver Anne Vang Rasmussen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Anne Vang: Derfor skal kommunen sætte en retning for skolen

Når kommunerne er bedst, lykkes vi med, at de fælleskommunale initiativer sørger for den struktur og de rammer, der giver plads til pædagogisk og didaktisk udvikling på den enkelte skole, skriver Anne Vang Rasmussen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Direkte oversat betyder ordet kommune fællesskab. I kommunerne taler vi ofte om vigtigheden af det fælleskommunale skolevæsen. Det er der fire årsager til.

1. Lokale visioner

For det første handler kommunernes rolle på skoleområdet – lige som kommunal opgaveløsning – om lokale visioner, ambitioner og prioriteringer. Det er kommunalbestyrelserne, der sætter rammerne og retningen for skolevæsenet i hver kommune.

Det gør de, fordi der er store forskelle på, hvilke udfordringer skolevæsenet i de forskellige kommuner står over for. Lokalpolitikerne er tættere på de lokale udfordringer end landspolitikerne og kan derfor sætte en retning, der rammer den kommunale virkelighed noget mere præcist.

2. Gode rammer for alle kommunens skoler

For det andet handler kommunernes rolle på skoleområdet om at få skabt gode rammer for alle kommunens skoler. I det ligger et lighedsperspektiv; at alle elever møder nogenlunde samme kvalitet, uanset hvor de går i skole.

Den gode balance mellem pladsen til det lokale og det, der skal gælde for alle skoler, er et fælles lokalt og nationalt ansvar

Skoler kan desværre hurtigt havne i negative spiraler. Hvis en skole får udfordringer med at tiltrække elever, fører det til en dårligere skoleøkonomi (skoler tildeles blandt andet ressourcer pr. elev) og vanskeligheder ved at linjefagsdække undervisningen. Og derfor ofte endnu større udfordringer med at tiltrække elever.

I en kommune lykkes et skolevæsen først for alvor, når alle skoler lykkes. For der går børn på dem alle sammen. Det kan betyde, at det kan blive nødvendigt med strukturelle kommunale initiativer som ressourcetildelingsmodeller, gentegning af skoledistrikter eller andet.

3. Dygtig skoleledelse

Den tredje årsag til at kommunerne har en vigtig rolle på skoleområdet er relateret til den anden årsag, for den handler også om at løfte alle skoler – men gennem ledels