0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Presse
Foto: Presse

»Vi tager afsæt i den succes, som skoler i Oslo har haft, hvor de med et markant fokus på faglig ledelse har hævet elevresultaterne betragteligt over de seneste år,« skriver Københavns børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen (S).

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Børne- og ungeborgmester i København: Hele skoleledelsen bør komme på skolebænken

Det er ikke blot skolelederen, men også direktionen og forvaltningen, der skal lære nyt og skærpe fokus. Det skriver børne- og ungdomsborgmester Jesper Christensen, der til efteråret lancerer en ny skoleledelsesuddannelse.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Direktør for Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), Mikkel Haarder, slår i et debatindlæg fra sidste tirsdag i Skoleliv til lyd for, at videreuddannelse af skoleledere skal gøre en forskel for elevernes læring og trivsel.

I Københavns Kommune kan vi ikke være mere enig, og det er også baggrunden for, at vi i Børne- og Ungdomsforvaltningen er i gang med at vende kajakken.

Vi har tidligere tilbudt skoleledere diplomuddannelser i ledelse. Det gør vi ikke længere, fordi vi i lighed med det, forskningen viser, ikke har oplevet, at det har en målbar effekt på elevernes faglige resultater.

Det tager vi konsekvensen af nu. Her til efteråret begynder skoleledelserne på 26 af byens skoler på en skolelederuddannelse, hvor formålet er at højne elevernes faglige niveau.

Vi tager afsæt i Oslo-skolers succes

Vi ved, at god faglig ledelse er afgørende for niveauet på skolerne, og vi har kigget langt mod nord for at hente inspiration til uddannelsen. Uddannelsen bliver til i et samarbejde mellem os i København og Handelshøyskolen (BI) i Oslo, som uddanner skoleledere i Norge.

Vi tager afsæt i den succes, som skoler i Oslo har haft, hvor de med et markant fokus på faglig ledelse har hævet elevresultaterne betragteligt over de seneste år.

Oslos befolkningssammensætning er meget lig den, vi ser i København, og i 2017 præsterede Oslo bedst i hele Norge i matematik og engelsk i eksamen i 10. klasse. I skriftlig norsk var der kun tre a