Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningDe daglige samspil i løbet af 11.00 timers skolegang mellem ca. 500.000 børn og 50.000 lærere er med til at afgøre, om hvert barn har det godt, og om de efter endt skolegang både kan og vil bidrage til omverdenen.
Både national og international skoleforskning har beskrevet lærer-elev-relationens enorme påvirkning på børns fremtidige liv - både uddannelsesvalg, familieforhold, lønindkomst og deres liv nu og her. Nogle af ordene fra de 80 elever, jeg har interviewet, kan levendegøre det, vi ved, at lærer-elev-relationen blandt andet påvirker, nemlig:
- Børnenes relationer til hinanden: »Når han bliver sur, så tænker jeg bare: hjælp mand, jeg har haft ham to timer, og jeg har allerede stress på. Det er derfor, jeg ikke kan lide, at det er så lang tid, vi har skole, fordi nogle gange sker der ting, der er rigtig dårlige, og så bliver man ved med at tænke på dem. Det er, som om man stresser. Til sidst siger man bare til alle: gå!«
- Faglige resultater: »Hvis du ser din lærer som en ven, har du lyst til at lytte. Man har jo lyst til at lytte en ven.«
- Livsglæde: »Når en lærer smile