0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tinne Ellebæk
Foto: Tinne Ellebæk

Kreativitet bør være den grundlæggende pille i alle fag og skolen som helhed, mener lektor Jens Jakob Ellebæk, der advarer mod at bruge »foregøglende snuptagsløsninger« som tv-programmer og læringsmålstyring til at udvikle skolens praksis.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


Lektor: Hvor er respekten og forståelsen for skolens opgave og lærerens faglighed?

Kreativitet bør stå helt centralt i folkeskolen. Men der er ingen simple snuptagsløsninger, og det kræver respekt for den faglighed, som lærere, eksperter og ledere besidder, mener lektor Jens Jakob Ellebæk.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Som gammel trommeslager er min respekt for Blachman stadigt intakt og uberørt. Han kunne noget nyt – dengang i 1990'erne – hvor hans indlevede vildskab og energi i trommerne spillede op til Lennarth Ginmans kontrabas og gav den danske jazzscene nye toner.

Manden bliver jo ikke en dårligere trommeslager og musiker af, at han blander sig i debatten omkring folkeskolen. Men hvilken platform han får til dette, er jo ikke hans, men andres beslutning.

Useriøst, historieløst og mangel på respekt

Nej, min bekymring går mere i retningen af DR og de nuværende politiske vinde, der nærmest historieløst og ukritisk blæser videre på strømninger og diskurser som 'New Public Management', 'PISA-chok', 'globaliseringschok' eller sågar pludseligt opståede ideer af enkeltpersoner, der laver det ene eksperiment efter det andet.

Nu et 'kreativitets-eksperiment' med Blachman, fordi flere og flere lufter deres bekymring for skolens manglende mulighed for at understøtte elevers kreative tænkning (med rette efter min mening).

Afprofessionalisering af lærerne kan meget vel blive et resultat af den måde skolen styres på

Men det er for useriøst, historieløst og mangler respekt for skolens opgave og lærernes faglighed. Måske afspejler DR's prioriteringer her meget go