Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.
Spørgeskema om automatisk oplæsningVi er nu igen vidne til et ejendommeligt eksperiment i folkeskolen. Denne gang er det Blachman og DR.
I andre lande vader alle mulige mennesker ikke ind og ud af skolen med deres platheder og ideer, men i Danmark står folkeskolen pivåben. Den ’åbne skole’ betyder øjensynligt, at alt kan ske, men især det, der ikke højner undervisningen.
Alle kan komme ind og afprøve deres mere eller mindre velmenende eksperimenter. Hvad med lidt verdens bedste skole på 100 dage i TV 2’s bedste sendetid? Eller lidt Peter Myginds glade skuespilsteknikker mod mobning og mistrivsel? Men måske er man mere til en omgang fræk DR1-konkurrence mellem 9.z og Kina? Og hvem ved, måske er bootcamp med Løkke-fonden alligevel opskriften for læringsløft til de 21. århundredes kompetencer? Alt er åbenbart muligt og intet for plat, når bare det sker henne i skolen og med fuld knald på medierne.
Det seneste bud på pædagogisk idioti er medieguruen Thomas Blachman. Lige så imponerende han er i X Factor, lige så latterligt virker det, når han kommer gående med solbriller og lektor Blomme-taske.
Det lyder godt, men er ikke skole
Han aner ikke, hvad en skole er, eller hvordan den fungerer, men brager ud med alt muligt godt fra sin ordrigdom. Noget med at »pisse mig af«, »rede ungdommen«, »robotificering«, »forløsning« og »vi er alle lige kreative«.
Det lyder godt, men er bare ikke skolen og slet ikke originalt. Men det sælges som et eksperiment, sådan et rigtigt eksperiment. Evidens selvfølgelig med eksperter og Blachman. Resultatet skal vi så alle se og tage ved lære af. Klappe i takt. DR og Blachman beviser for os alle, at man kan