0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto
Foto: Pressefoto
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.skolemonitor@pol.dk


BUPL: Fritiden er blevet glemt og klemt efter skolereformen

BUPL vil med et nyt ungeudspil sætte fokus på, hvordan alle unge kommer med i fællesskabet. Der er blandt andet brug for at se på fritidstilbuddene, mener BUPL-formand Elisa Bergmann.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De seneste år er børn og unges trivsel kommet på den politiske dagsorden. Og med god grund. Det så vi blandt andet i Politiken, der bragte historien om, at 25.000 børn og unge føler sig uden for i skolen. De er ikke som en del af fællesskabet, og professor Hans Henrik Knoop sagde i avisen, at »gruppen af de ramte elever er næsten sikre på at tage skade af det, hvis ikke der bliver grebet ind.«

Dertil kommer flere historier om stress og angst blandt børn og unge, og senest har problematikken med deling af krænkende billeder og videoer fyldt sendefladerne. Derfor lancerer BUPL nu et stort Ungeudspil, der fokuserer på, hvordan vi får alle unge med i fællesskabet.

Nye rammer for fællesskabet

Der skal være flere praktiske elementer i udskolingen. Alle børn og unge skal opnå erfaringer med kreative og praktiske elementer som en del af deres skole- og fritidsliv. Vi har brug for værksteder på tværs af klub og udskoling – med fokus på eksperimenter, håndværk og teknologi. Man kan kalde det kreative kraftcentre, som udfordrer de unge og skaber rammen om nye fællesskaber.

Vi ønsker øget tværfaglighed i forebyggelse af ungdomskriminalitet. Erfaringer viser, at pædagoger og politi i forebyggende opsøgende teams gør en forskel for de unge. Det er ikke blevet mindre aktuelt af, at regeringen er på vej med en ghetto-plan. For det løser ikke noget i sig selv at rive ghettoerne ned. Man skal se på den enkelte unge og den enkelte familie.

Derfor foreslår BUPL også, at pædagoger i udskoling og klubber får en større rolle i forhold til forældresamarbejdet. Og kan være kontaktperson for unge, som har svært ved at komme i gang med en ungdomsuddannelse.

Endelig arbejder vi for en Trivselskommission med eksperter, børn og unge, forældre, lærere og pædagoger. Så vi ikke bare taler om børns trivsel – men aktivt får sat handling bag ordene. Vi skal væk fra, at børn skal blive til 'noget'. De skal i højere grad blive til 'nogen'.

Fritiden er blevet glemt

Som man kan læse i vores Ungeudspil, så handler det i høj grad også om tiden, der er uden for skolen. Det er ikke tilfældigt. Fritiden er nemlig blevet glemt og klemt efter skolereformen, hvor skoledagen blev længere – og tiden i SFO’er, fritidshjem og klubber er blevet kortere. Fokus har primært været på skoledelen – hvordan man indretter den nye skoledag, mens man har fjernet midler og ressourcer fra fritidsdelen.

Undervisningsminister Merete Riisager søsatte sidste år en stor undersøgelse af kvaliteten af børns fritid. Ministeren sagde til Berlingske, at hun bekymrede sig for fritidstilbuddene og fritidspædagogikken. »Jeg har fuld forståelse for, at man har haft et ønske om at løbe skolereformen i gang, for det kræver stadig rigtigt mange kræfter. Men min bekymring er fritidspædagogikken. Især de udsatte børn har stadig behov for fritidspædagogikken i SFO og klubber.«

Resultaterne skulle efter sigende være lige på trapperne, og det bliver spændende læsning. BUPL har nemlig oplevet en faldende dækningsgrad siden skolereformen – altså at flere børn og unge slet ikke bruger fritidstilbuddene. Vi ved, at normeringerne i fritidsinstitutionerne er helt i bund flere steder, og mange kommuner har lukket klubberne, så der slet ikke er et tilbud for de ældre børn.

Endelig har flere kommuner eksperimenteret med en kortere skoledag, så børn og unge kan komme tidligere over i fritidsinstitutionerne. Hvis normeringerne ellers følger med, giver det pædagogerne mulighed for at øge arbejdet med de unges trivsel og udvikling med udgangspunkt i et mere kreativt milljø, hvor de unges egne kompetencer og interesser og medbestemmelse er i fokus. Men hvis normeringerne ikke følger med, så kommer vi ingen vegne.

Lad os få søsat en debat om det gode børne- og ungeliv. Også livet efter skole. Første skridt bør være en Trivselskommission, så vi får alle med i fællesskabet.

Deltag i debatten - send dit indlæg til debat.skoleliv@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: